فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima

مدیرکل اداره موزه‌ها:

نمایشگاه استاد صنعتی در حال تبدیل شدن به اثری ضدفرهنگی است

» سرویس: فرهنگي و هنري - ميراث و صنايع دستي

مدیرکل اداره‌ی موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی گفت: اداره کل موزه‌ها از نظر حقوقی نمی‌تواند به بحث نمایشگاه آثار استاد صنعتی وارد شود، ‌چون این مکان موزه نیست.

 

محمدرضا کارگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: آن بنای تاریخی که مکان نمایش آثار استاد صنعتی است، همان‌طور که روی تابلوی آن نوشته شده، یک نمایشگاه است نه موزه. بنابراین از نظر حقوقی، امکان وارد شدن به این بحث را نداریم. با این وجود، دلیل نمی‌شود که عملکرد موزه‌یی این بنا را نادیده بگیریم.

 

او تصریح کرد: متأسفانه اکنون ساختمان نمایشگاه استاد علی‌اکبر صنعتی در حال تبدیل شدن به یک اثر ضدفرهنگی است، حتی اگر هلال احمر موافقت کند، به‌صورت امانی و برای یک مدت می‌توانیم این ساختمان را از سازمان هلال احمر بگیریم و آن را احیا کنیم. باید امیدوار باشیم که این پیگیری‌ها به نتایج خوبی برسند.

 

وی با بیان این‌که نمایشگاه آثار استاد صنعتی در سال‌های گذشته یکی از مکان‌های مورد توجه از نظر لوکیشن و موقعیت تاریخی در کشور بود که همیشه مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت،‌ ادامه داد: وقتی مدیریت موزه‌ی ملی ایران را برعهده داشتم، همیشه این بنا، یکی از نمونه‌های مثال‌زدنی برای من بود که به‌دلیل موقعیت مکانی‌اش، افراد زیادی را جذب می‌کرد.

 

کارگر با اشاره به این‌که مکان نمایش آثار استاد علی‌اکبر صنعتی با عنوان «نمایشگاه 13 آبان» یا «نمایشگاه آثار استاد صنعتی» شناخته می‌شود، گفت: این بحث مانند گذاشتن «دکتر» یا «مهندس» در کنار نام افراد است که فقط در نام، آن‌ها را صدا می‌کنیم، اما در زمان ثبت نام‌شان برای هر جایی، این پیشوندها از بین می‌رود.

 

او بیان کرد: دلیل وارد شدن استان تهران به چنین بحثی، تاریخی بودن بنای موزه است که این اداره کل را موظف به رسیدگی به این قضیه کرده، وگرنه مسائل نمایشگاهی زیر نظر وزارت ارشاد باید برطرف شود.

 

کارگر گفت: اداره کل موزه‌ها در حال تدوین یک برنامه‌ی جامع در ارتباط با موزه‌ها و تدوین استانداردهای موزه‌یی است، تا همه‌ی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، موزه‌هایی را بنا به تخصص کاری‌شان و به‌صورت مشارکتی ایجاد کنند.

 

او با بیان این‌که قطعا سازمان هلال احمر به تذکر سازمان میراث فرهنگی و اداره کل موزه‌ها مبنی بر سامان‌دهی بهتر این بنای تاریخی و آثار موجود در آن توجه می‌کند،‌ اظهار کرد: این اداره کل در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده است، قصد ایجاد شورای هماهنگی بین موزه‌ها را دارد تا بر مبنای آن، همه‌ی سازمان‌ها و نهادهایی که موزه‌های تخصصی دارند، چارت اداری موزه‌ای مانند موزه‌های شهرداری، موزه‌های محیط زیست و حتی موزه‌ی بنیاد شهید داشته باشند.

 

مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی بیان کرد: قصد داریم شورایی از همه‌ی مدیران موزه‌ها، به‌جز موزه‌های سازمان میراث فرهنگی ایجاد کنیم و به‌طور دائم، جلساتی را با آن‌ها داشته باشیم تا چنین مسائلی در این جلسات هرچه سریع‌تر حل و فصل شود. همچنین در این فرآیند تصمیم‌گیری، سطح موزه‌ها را می‌توانیم ارتقا دهیم و با ایجاد هماهنگی بین ساعت کار موزه‌ها و اجرای آیین‌نامه‌ها، همکاری تنگاتنگی میان موزه‌های کل کشور، حتی آن‌هایی که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیستند، ایجاد کنیم.

 

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا امکان در اختیار گرفتن کل بنای موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران وجود دارد؟ گفت: این موضوع به موافقت هلال احمر بستگی دارد که اگر با آن موافقت شود ما نیز استقبال می‌کنیم.

 

کارگر با تأکید بر این‌که بررسی وضعیت نمایشگاه استاد علی‌اکبر صنعتی آغاز می‌شود، ادامه داد: در هماهنگی با اداره کل استان تهران، سوابق این موزه و ساختمان آن بررسی می‌شود و حتی اگر امکان داشت، به‌صورت مشارکتی این موزه را احیا می‌کنیم. ما باید از هلال احمر بخواهیم که به این موزه رسیدگی شود.

 

او افزود: همیشه نمی‌شود که داماد به خواستگاری عروس برود. اکنون 50 درصد مسأله، یعنی موافقت عروس حل است و این‌بار ما به خواستگاری داماد می‌رویم.

 

انتهای پیام



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.