فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
» سرویس: اجتماعي - حوادث، انتظامي

ساختمان موزه علی‌اکبر صنعتی به عنوان یک اثر ملی ثبت شده اما انگار این واقعه مهم برای هیچ سازمانی از جمله شهرداری تهران، میراث فرهنگی و ... مهم نبوده است، چرا که در زیر پای این بنا رفت و آمد قطارهای شهری هر روز لرزه بر تمام پیکره این ساختمان می‌اندازد. تمام مصائب موزه استاد صنعتی به بی‌مهری میراث فرهنگی، بی‌توجهی شهرداری برنمی‌گردد چرا که این روزها ساختمان موزه صنعتی به پاتوق دوره‌گردها و دست‌فروش‌ها تبدیل شده است.

 

با اینکه کرمی، مسئول امور موزه جمعیت هلال‌احمر عنوان کرده است که این جمعیت به عنوان مالک اصلی ساختمان هر چه در توان داشته است، به کار بسته تا شرایطی را ایجاد کند که سازمان میراث فرهنگی نسبت به مرمت و حفظ این موزه اقدام کند، اما تغییر مدیریت‌های شش ماه یک بار سازمان میراث فرهنگی کار را به جایی رسانده که این بار نه متروی تهران و نه میراث فرهنگی بلای جان ساختمان موزه شده‌اند، بلکه دست‌فروش‌های میدان امام‌خمینی (ره) این بار با هجومشان به حیاط ساختمان موزه، تیر خلاص را به تنها بازمانده میدان امام‌خمینی (ره) زدند.

 

کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،در مورد آخرین وضعیت موزه استاد علی‌اکبر صنعتی، گفت: ساختمان موزه علی‌اکبر صنعتی به دو دلیل اهمیت ویژه دارد، چرا که این ساختمان تنها ساختمان بازمانده از میدان امام‌خمینی (ره) و یادگاری از معماری دوره قاجاریه است.

 

وی با بیان اینکه این موزه محل نگهداری مجسمه‌هایی است که حاصل یک هنرمند رنج کشیده است، گفت: علی‌اکبر صنعتی یکی از کودکان پرورش یافته پرورشگاه شیر و خورشید است که توانسته یکی از بزرگترین مجسمه‌سازان عصر معاصر لقب بگیرد.

 

 

نم گرفتن دیوارهای موزه و آلودگی صوتی

 

کرمی با بیان اینکه ساختمان این موزه چند سال پیش در فهرست آثار ملی قرار گرفت و سازمان میراث فرهنگی طبق قانون مسئول نگهداری و مراقبت از بنای این ساختمان است، گفت: شهرداری تهران اقدام به ساختن متروی امام‌خمینی (ره) در زیر ساختمان این موزه کرده که علاوه بر نم گرفتن دیوارهای این موزه و آلودگی صوتی، تردد خودروها باعث آسیب‌پذیرتر شدن این موزه شده است.

 

مسئول موزه‌های جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه پس از ثبت این ساختمان در فهرست آثار ملی، هرگونه تعمیر یا بازسازی از سوی جمعیت هلال‌احمر نیازمند طی مراحل قانونی طولانی مدت است که در عمل بازسازی ساختمان در حال تخریب موزه صنعتی را از سوی هلال‌احمر غیرممکن دیده‌اند، گفت: تنها مسیر احیای دوباره ساختمان موزه صنعتی از طریق سازمان میراث فرهنگی است.

 

 

پیگیری مجدد وضعیت موزه از 6 ماهه دوم سال 90 در دستور کار هلال‌احمر

 

وی با بیان اینکه از شش ماهه دوم سال 90 پیگیری وضعیت این موزه در دستور کار قرار گرفت، گفت: موزه استاد علی‌اکبر صنعتی در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد و هر روز احتمال نابودی هر چه بیشتر این موزه می‌رود.

 

کرمی با اشاره به پیگیری‌های دو ساله جمعیت هلال‌احمر از سازمان میراث فرهنگی برای مرمت این موزه در حال تخریب، گفت: پیگیری‌هایی توسط جمعیت هلال‌احمر در دوره روسای مختلف ساختمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده و موضوع به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برگشت خورد. اما متاسفانه به دلیل تغییرات زیادی که در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رخ داد، هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه به دلیل ثبت ملی بودن موزه، اجازه جابجا کردن حتی یک آجر از این موزه وجود ندارد، گفت: چندی پیش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد که مشکل اعتبار برای مرمت و رسیدگی به این بنا را دارد.

 

 

بستن موزه برای تامین امنیت مردم

 

مسئول موزه‌های جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه شهرداری تهران یکی دیگر از نهادهای متولی ساماندهی به وضعیت موزه استاد علی‌اکبر صنعتی است، گفت: بعد از عبور مترو از زیر ساختمان موزه و تبدیل‌شدن حیاط موزه به ورودی مترو و رعایت‌نشدن حریم این ابنیه تاریخی، اکنون ساختمان موزه در شرایط بدتری قرار گرفته‌ و به دلیل لرزش‌هایی که با هر بار عبور مترو از زیر ساختمان، به بدنه آن وارد می‌شود، سقف و دیواره‌های بنا در حال ریزش است که متاسفانه هیچ توجهی از سوی نهادهای متولی به این بنا نمی‌شود.

 

کرمی با اشاره به عبور و مرور مردم از کنار ساختمان موزه، به دلیل قرارگرفتن بنا در میدان امام‌خمینی (ره)، گفت: جمعیت هلال‌احمر چندی پیش به دلیل تامین امنیت مردم، اقدام به بستن این موزه کرده است تا سازمان‌های متولی امر نسبت به مرمت آن اقدام کنند. اما با این حال شاهد آن هستیم که چندی است دست‌فروش‌های دوره‌گرد این منطقه با ورود به حیاط موزه، آنجا را به محلی برای فعالیت‌های خود بدل کرده‌اند.

 

وی با اشاره به تعطیلی سه ساله این موزه، گفت: تعدادی از مجسمه‌های قابل انتقال و نقاشی‌های استاد علی‌اکبر صنعتی برای جلوگیری از هر اتفاق ناخوشایندی، به موزه ملی جمعیت هلال‌احمر منتقل شده است. اما آثاری که قابل انتقال نیستند، هنوز در این موزه قرار دارند که باید فکری به حال آن کرد. چرا که برخی از آثار در دل دیوار موزه نقش شده‌اند و امکان جابجایی هرگز وجود ندارد. چون با برداشتن این آثار، دیوار موزه تخریب می‌شود.

 

 

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر برای مرمت موزه

 

مسئول موزه‌های جمعیت هلال‌احمر با اشاره به بی‌نتیجه بودن مذاکرات انجام شده میان جمعیت هلال‌احمر و سازمان میراث فرهنگی، گفت: جمعیت هلال‌احمر بارها اعلام کرده که حاضر است به هر شیوه‌ ممکنه برای مرمت این موزه اقدام کند، اما متاسفانه همکاری‌های لازم از سوی نهادهای متولی انجام نشده و حتی در یکی از این جلسات، یکی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی سابق اعلام کرد که در صورتی که طبقه دوم موزه برای فروش صنایع‌دستی در اختیار میراث قرار گیرد، نسبت به مرمت آن اقدام خواهند کرد و جای سئوال است که مگر می‌شود طبقه دوم موزه‌ای که در فهرست آثار ملی ثبت شده است را تخلیه و به ازای مرمت، در اختیار فروشندگان قرار داد؟

 

به گزارش ایسنا، این روزها حال موزه دکتر علی‌اکبر صنعتی خوش نیست و به نظر می‌رسد عدم هماهنگی و تغییر مدیریت‌های پی در پی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موجب شده که تکلیف موزه صنعتی مشخص نشود؛ اما این روزها موزه صنعتی با مرگ تدریجی که حاصل بی‌توجهی مسئولان است، روزگار می‌گذراند.

 

اسناد موزه صنعتی

 

اسناد موزه صنعتی

 

اسناد موزه صنعتی

 

اسناد موزه صنعتی

انتهای پیام



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.