فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
چهارشنبه ۹۲/۰۸/۱۵ | ساعت: ۲۲:۵۸ | کد خبر: 2664 | بازدید: 514 | سرویس: بازرگانی داخلی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تدوین برنامه‌هایی برای توسعه‌ی اقتصاد صنایع دستی خبر داد.

بهمن نامورمطلق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، درباره‌ی برنامه‌هایش برای توسعه‌ی اقتصاد صنایع دستی، اظهار کرد: در این زمینه هنوز برنامه‌ای تدوین نشده و ما در حال مطالعه و بررسی هستیم و هنوز مطالعات به پایان نرسیده است؛ اما بحث اقتصادی کردن صنایع دستی جزو موضوع‌های جدی است که در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: ما صنایع دستی را از هنرهای سنتی متمایز می‌کنیم و معتقدیم هنرهای سنتی هنرهای هستند که میراث فرهنگی ما محسوب می‌شوند و قدمت هنر ما را نشان می‌دهند و همان طوری که بوده‌اند، می‌مانند و ما حفظ‌شان می‌کنیم و برای‌شان خرج می‌کنیم مانند زربفت، زرین‌بافت و زرین‌فام.

او توضیح داد: در حوزه‌ی صنایع دستی، ما از این نظر حمایت می‌کنیم که سر پای خودش بایستد و با بازارهای هند، پاکستان و چین رقابت کند؛ اما از هنرهای سنتی برای همیشه حمایت می‌کنیم.

نامورمطلق بیان کرد: امیدوارم بتوانیم کمک کنیم صنایع دستی به‌روز شود تا در نهایت، صنایع دستی به بخش‌های دیگر کمک کند. صنایع دستی می‌تواند برای کشور بسیار اشتغال‌زا و ارزآور باشد و همیشه نیز این‌گونه بوده، در گذشته نیز صنایع دستی برای تزیین نبوده، بلکه کاربردی بوده است.

معاون صنایع دستی گفت: فضای تفکر جهانی هم به سمت صنایع دستی پیش می‌رود. قبلا در دوره‌ی مدرنیته، در جست‌وجوی کالاهای هم‌شکل و تولید انبوه بودند؛ اما امروزه خوشبختانه در دوره‌ی پست‌مدرن غربی‌ها شرایط بهتری برای صنایع دستی وجود دارد. امروزه مردم برای سلیقه‌ی خود و دیگران احترام قائل‌اند و دوست دارند آن چیزی را داشته باشند که مطابق سلیقه‌ی خودشان است، اما در گذشته، انبوه‌سازی و یکنواختی بوده و مردم از این کارها خسته شدند.

وی درباره‌ی چند محور حمایتی در حوزه‌ی صنایع دستی، اظهار کرد: ما باید از همه‌ی زمینه‌ها حمایت کنیم. در واقع، دو نوع تیپ حمایتی داریم؛ یکی حمایت‌هایی که برای همیشه هست و دیگری حمایت‌هایی که به‌صورت مقطعی انجام می‌شود تا آن صنعت سر پای خودش بایستد.

نامورمطلق یادآوری کرد: خوزستان در عرصه‌ی تولید صنایع دستی، عقب است و از استان‌های پیشرو و پیشگام در این زمینه نبوده است، ولی در عرصه‌ی رقابت خوب است. باید از کارهایی مانند خراطی حمایت و کارهایی مانند حصیربافی به‌روز شود تا جوابگوی نیاز جوانان امروز باشند.


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.