فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima

کد خبر: 92062415044

یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰


یک هنرمند:

هنرمندان با خصوصی‌سازی نمی‌توانند صنایع دستی تولید کنند

سرویس : فرهنگي و هنري - ميراث و صنايع دستي

یک هنرمند صنایع‌ دستی گفت: اگر صنایع دستی به بخش خصوصی واگذار شود، به‌دلیل قطع حمایت‌هایی که از هنرمندان می‌شود، آن‌ها نمی‌توانند به تولید صنایع دستی ادامه دهند.

 

نیما ذاکری - هنرمند سراجی سنتی، نقاشی و حکاکی روی چرم - در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یادآوری کرد: در جلسه‌ای که تعدادی از هنرمندان صنایع دستی در آن تجلیل شدند،‌ اعلام شد که قرار است صدور کارت‌های شناسایی (صنعتگری) و پروانه‌ی تولید به بخش خصوصی واگذار شود.

 

او با بیان این‌که این مسأله باید در جلسه‌ی 20 خردادماه صنایع دستی که بیشتر هنرمندان از سراسر کشور در آن حضور داشتند، مطرح می‌شد، گفت: در آن صورت، هنرمندان می‌توانستند نظرات خود را در این‌باره مطرح کنند. البته قبل از علنی شدن بررسی خصوصی‌سازی صنایع دستی، زمزمه‌ی آن مطرح بود و ما درباره‌ی آن با کارشناسان این حوزه گفت‌وگو کردیم و فهمیدیم که بیشتر آن‌ها معتقدند، خصوصی‌سازی در صنایع دستی عملی نیست.

 

این هنرمند درباره‌ی مضرات خصوصی‌سازی در بخش‌های مطرح‌شده، معتقد است: اگر خصوصی‌سازی در بخش‌هایی که مطرح شد، انجام شود، نمایشگاه‌هایی که برای عرضه‌ی محصولات ما برگزار می‌شود، پولی خواهند شد. با توجه به نسبت هزینه و سود، پولی شدن نمایشگاه‌های صنایع دستی موجب می‌شود که هنرمندان، بخصوص هنرمندان شهرستانی نتوانند در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند.

 

او ادامه داد: من فکر می کنم روند خصوصی‌سازی زمان‌بندی شده‌ است و در ادامه، نوبت به بیمه‌ی هنرمندان صنایع‌ دستی می‌رسد. پیش‌بینی می‌کنم در صورت تحقق خصوصی‌سازی‌، حق بیمه‌ی پرداختی ما از حدود 35هزار تومان به حدود 60 تا 90هزار تومان برسد.

 

ذاکری با بیان این‌که خصوصی‌سازی در صنایع دستی با گردشگری نباید مقایسه شود، گفت: مسوولان باید بدانند که هتل‌ها، رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها زیرمجموعه‌ی گردشگری هستند و سودی که نصیب افراد این حوزه می‌شود، با سودی که از فروش صنایع دستی نصیب هنرمندان می‌شود، قابل مقایسه نیست.

 

او با اشاره به اهمیت زنده ماندن صنایع دستی هر کشوری، اظهار کرد: اگر صنایع‌ دستی نباشد، میراث فرهنگی نخواهد بود، چون هنرمندان صنایع دستی، میراث فرهنگی آینده را می‌سازند و میراث فرهنگی یک کشور نباید به بخش خصوصی واگذار شود. واگذاری بخشی از صنایع دستی به اتحادیه‌ها و بخشی دیگر به شرکت‌ها، موجب می‌شود که صنایع دستی تکه‌تکه شود و دیگر چیزی از آن باقی نماند.

 

وی بیان کرد: در نمایشگاه‌هایی که شرکت‌های خصوصی برگزار می‌کنند، شأن صنایع‌ دستی حفظ نمی‌شود و گاهی دیده می‌شود که در نمایشگاهی با عنوان صنایع دستی، آلوچه، ترشک، کشمش، عروسک، تابلوهای چاپی و محصولات چینی، اندونزیایی و هندی فروخته می‌شود که اصلا مناسب نمایشگاه صنایع‌ دستی نیست.

 

ذاکری با بیان این‌که معاونت صنایع‌ دستی تشکیل شده است تا از هنرمندان این حوزه حمایت کند، گفت: معاونت صنایع دستی باید مشکلات هنرمندان را حل کند، سد مقابل راه آن‌ها را بردارد و برای برطرف کردن نیاز هنرمندان، راهکار بیابد.

 

او با طرح این پرسش که چرا صنایع‌ دستی در ایران پیشرفت نمی‌کند؟ اظهار کرد: من به‌عنوان یک هنرمند صنایع‌ دستی، از 10 سال پیش تا کنون هیچ پیشرفتی نکرده‌ام، چون هیچ برنامه‌ریزی مشخصی برای صنایع دستی کشور نشده‌ است. معتقدم پیشرفت صنایع‌ دستی در ایران می‌تواند جلوی صادرات نفت را بگیرد.

 

این هنرمند با بیان این‌که حمایت‌های انجام‌شده از صنایع‌ دستی در قالب تزریق مبالغ اندک بوده‌ است، گفت: فکر می‌کنم به جای اعطای وام‌های 10میلیون تومانی که به‌تازگی به‌پنج میلیون تومان کاهش یافته است، باید برنامه‌ریزی صحیح برای فعال‌تر شدن بخش تولید انجام شود.

 

ذاکری اضافه کرد: به صنایع دستی به اندازه‌ی لازم بها داده نشده‌ است، حتی در بخش خبری نیز حمایت لازم از این صنعت نمی‌شود، چنانچه می‌بینیم بیشتر خبرگزاری‌ها اساسا بخشی به‌عنوان صنایع‌ دستی ندارند و اخبار این حوزه را در بخش‌های دیگر خبری ارسال می‌کنند. تا کنون من فقط بخش صنایع‌ دستی را در ایسنا مشاهده کرده‌ام.

 

انتهای پیام

 



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.