فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
خبرگزاری میراث فرهنگی

کد مطلب: ۱۰۶۳۷۲  |  تاريخ: ۱۳۹۲/۶/۱۷  |  ساعت: 9 : 16


مجلس تصمیم گیری خواهد کرد؛

میراث فرهنگی؛ از معاونت رئیس جمهور تا وزارتخانه

گویا داستان تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تمام شدنی نیست. نمایندگان مجلس نهم هنوز به نظر واحدی در این باره نرسیده اند. برخی از لزوم وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی سخن می گویند و برخی دیگر معتقدند با آغاز به کار محمد علی نجفی به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، پیگیری تبدیل سازمان به وزارتخانه لازم نیست و باید منتظر عملکرد مسئولان جدید سازمان در روزهای آینده بود.

 

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه مجلس: گویا داستان تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تمام شدنی نیست. نمایندگان مجلس نهم هنوز به نظر واحدی در این باره نرسیده اند. برخی از لزوم وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی سخن می گویند و برخی دیگر معتقدند با آغاز به کار محمد علی نجفی به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، پیگیری تبدیل سازمان به وزارتخانه لازم نیست و باید منتظر عملکرد مسئولان جدید سازمان در روزهای آینده بود.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در تازه ترین موضع گیری اش طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه را قابل دفاع ندانست و گفت که این طرح سازمان میراث فرهنگی را ضعیف می کند.
 
اما ماجرای تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه از کجا آغاز شد؟ عملکرد پرحاشیه اسفندیار رحیم مشائی و دیگر نزدیکان او در سازمان میراث فرهنگی و پاسخگو نبودن آنها در مقابل نهاد های نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی، دلیلی شد تا نمایندگان مجلس هشتم به فکر وزارتخانه کردن سازمان میراث فرهنگی بیافتند.
 
انتخاب رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از سوی رئیس جمهور و محدودیت نمایندگان مجلس برای نظارت و سوال از مهاون رئیس جمهور، جمعی از نمایندگان مجلس هشتم را بر آن داشت که طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه را بطور جدی پیگری کنند. نتیجه این پیگیری ها طرحی یک فوریتی بود که اردیبهشت سال گذشته به صحن علنی مجلس هشتم رفت.
 
اما فوریت این طرح در صحن علنی مجلس رای نیاورد و قرار شد کمیسیون های تخصصی بصورت عادی این موضوع را پیگیری کنند. عمر کوتاه مجلس هشتم، پیگیری ها درباره طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی را ناکام گذاشت. بسیاری از نمایندگان حامی این طرح همچون علی اکبر اولیا، نماینده یزد در مجلس هشتم که خود از طراحان این طرح بود، به مجلس نهم نیامدند و موضوع وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی در مجلس نهم و بین نمایندگانی که بیشترشان برای اولین بار نمایندگی پارلمان را تجربه می کردند، به فراموشی سپرده شد.
 
اگرچه برخی نمایندگان مجلس نهم نیز در سال پایانی دولت دهم، اشاره هایی به وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی کردند، اما این پیگیری ها به دلایل مختلف هیچگاه جدی نشد. شاید اصلی ترین دلیل این بود که مجلس جدید قصد نداشت در ماه های پایانی دولت احمدی نژاد چالشی جدید با این دولت داشته باشد.
 
یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و حسن روحانی با شعار تدبیر و امید به پاستور رفت. محمد علی نجفی که نتوانسته بود برای حضور در وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد نمایندگان مجلس را جلب کند، با تصمیم روحانی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رفت. نجفی اگرچه تخصصی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نداشت، اما بسیاری از متخصصان حوزه میراث فرهنگی که در هشت سال گذشته حاشیه نشین شده بودند را به سازمان بازگرداند.  
 
معاون ها و مشاورهای متخصص نجفی در سازمان میراث فرهنگی از یک سو و سابقه اجرایی او در وزارتخانه های آموزش و پروش، علوم و سازمان برنامه و بودجه از سوی دیگر، دلیلی شد تا بسیاری از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی به آینده این حوزه امیدوار شوند.
 
طرح وزارتخانه شدن همچنان دنبال می شود!
 
اما گویا تخصص گرایی در سازمان میراث فرهنگی باعث نشد تا پیگیری طرح تبدیل این سازمان به وزارتخانه به فراموشی سپرده شود. چنانکه یکی از اعضای فراکسیون گردشگری مجلس گفت که «طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه پس از تعطیلات مجلس با قید فوریت تقدیم هیات رییسه مجلس خواهد شد».
 
مهرداد بائوج لاهوتی که از طراحان این طرح است گفت «از آنجایی که سازمان میراث فرهنگی یکی از معاونت های زیر مجموعه ریاست جمهوری است هرگونه کمک، ارتباط و یا پاسخگویی آن با ورود رییس جمهور انجام پذیر است، بنابراین تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه منجر به ارتباط بیشتری با قوه‌مقننه می‌شود.»
 
به گفته لاهوتی 117 نفر از نمایندگان مجلس طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی را امضا کرده اند. البته مشخص نیست این امضاها در دولت دهم جمع آوری شده است یا دولت یازدهم.  
 
سخنگوی فراکسیون گردشگری: طرح وزارتخانه شدن پیگیری نمی شود
 
این اظهارات از سوی عضو فراکسیون گردشگری درحالی مطرح شد که ایرج ندیمی، سخنگوی این کمیسیون با اشاره به تجربه مدیریتی محمد علی نجفی و استفاده از متخصصان در سازمان، به خبرنگار CHN گفت که موضوع وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی در دستور کار خارج شده است و پیگیری نمی شود.
 
شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری در مجلس نیز با اشاره به پیگیری طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی از سوی برخی نمایندگان، به خبرنگار CHN گفت که بر اساس برنامه پنجم توسعه تعداد وزارتخانه ها نمی تواند بیشتر شود و بر این اساس پیگیری تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه سرانجامی نخواهد داشت.
 
مخالفت رئیس سازمان میراث فرهنگی
 
محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اما در اظهاراتی به طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی واکنش نشان داد و ضمن مخالفت با این طرح، گفت که «هر گونه تغییر در تشکیلات سازمان باعث می شود کار سازمان یک سال به تاخیر بیافتد».
 
نجفی با وجود این مخالف گفت که در 4 سال پیش رو باید تلاش کنیم 3 حوزه کاری سازمان را به یکدیگر مرتبط کنیم و هم افزایی مورد نظر طراحان ادغام را در چارچوب خود قرار دهیم». این اظهار نظر نجفی را شاید بتوان چراغ سبزی به طراحان طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه برای تعامل و نظارت پذیر تر شدن سازمان میراث فرهنگی دانست.
 
نجفی در نخستین نشست مدیران کل استان های سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد که «تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، این سازمان را ضعیف کرده، بر این اساس طرح مذکور در شرایط فعلی قابل دفاع وبه نفع سازمان نیست».
 
لاهوتی در واکنش به این اظهارات رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت که نمایندگان مجلس آماده شنیدن دلایل آقای نجفی هستند. او تصریح کرد: اولین جلسه بعد از آغاز به کار مجلس، این طرح را با قید فوریت به هیات رییسه مجلس تقدیم می کنیم که قید فوریت آن هم برای این است تا دولت درصورت مخالفت با طرح دلایل خود را به مجلس ارائه کند.
 
به نظر می رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش دارند با مانور بر طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، مسئولان سازمان را دعوت به تعامل با مجلس کنند، موضوعی که در دولت های نهم و دهم هیچگاه به حقیقت نپیوست. چنانکه یکی از اصلی ترین انتقادهای نمایندگان مجلس های هفتم، هشتم و نهم به سازمان میراث فرهنگی در دوران ریاست مشائی و حلقه نزدیک به او، نظارت پذیر نبودن و تعامل ضعیف روسای سازمان میراث فرهنگی با مجلس شورای اسلامی بود.


چاپ خبر


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.