فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
اولین نمایشگاه میناکاری هنرمندان استان مرکزی در اراک گشایش یافت

اولین نمایشگاه مینا کاری هنرمندان میناکار استان مرکزی در محل موزه صنایع دستی (منزل حسن‌پوراراک) واقع در بازار سرپوشیده اراک گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، این نمایشگاه با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از هنرمندان بخش صنایع دستی استان مرکزی گشایش یافت.

در این نمایشگاه بیش از یکصد آثر فاخر از مینا کاران استان مرکزی شامل بشقاب، گلدان، کاسه قدح، کوزه، شمعدان و تابلوهای مینا که با هنرهای کاری، خاتم کاری، مینیاتور و جواهرسازی ترکیب شده در معرض دید عموم قرار گرفته شده است.

همچنین در حاشیه این نمایشگاه استاد کاران میناکار استان مرکزی بصورت کارگاهی این هنر را به علاقه مندان عرضه می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در آیین افتتاح این نمایشگاه  گفت: هنرمندان صنایع دستی، درس زیبایی شناسی را به همه می آموزند و ارائه آثار آن ها در نمایشگا ه ها، علاوه بر نشان دادن توانمندی های آنها ،فرهنگ اقوام و حتی کشور را به ساده ترین و موثرترین شکل ممکن منتقل می کند.

«مجتبی رضوانی» ادامه داد: تولید صنایع دستی با ابزار بومی و در موقعیت محلی وقتی با سرپنجه های هنرمندانه آمیخته می شود، آثاری می آفریند که می تواند در انتقال فرهنگ بومی بسیار موثر باشد و هنر ایرانیان را به جهانیان عرضه کند.

وی بیان کرد: توجه به صنایع دستی و بومی لازمه رشد و ترقی فرهنگ و آداب و رسوم است چرا که صنایع دستی می تواند مهم ترین و بهترین جاذبه گردشگری ایران باشد و اگر به احیای صنایع دستی کمک کنیم بهترین قدم را در این راستا برداشته ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: نگرش علمی و تخصصی به صنایع دستی و ساخته های بومی یک کشور ضمانت ماندگاری آن است و نباید در این زمینه سهل انگاری شود.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاری در عرصه صنایع دستی و توسعه بخشیدن به آن، در واقع سرمایه گذاری در توسعه فرهنگی جامعه است. هر چند اشتغال زایی و درآمدزایی با توسعه صادرات صنایع دستی محقق می شود ولی در کنار آن صادرات فرهنگی کشور ایران بیشتر با توسعه صادرات صنایع دستی است که محقق خواهد شد.

رضا چاوشی استاد میناکارمیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت: استان مرکزی بعد از استان اصفهان طلایه دار این هنرفاخر و سنتی است.

وی ادامه داد: این هنر در سال 1385 از استان اصفهان به استان مرکزی منتقل شده است که مردم این استان بخصوص شهرستان های اراک و تفرش از این هنر بسیار استقبال کردند.

* هنر مینا کاری هم مانند تمام آثار صنایع دستی حاصل ذوق و هنر ایرانی است و بازتاب دهنده بخشی از تفکرات، اندیشه، اعتقادات و بسیاری دیگر از خصوصیات ملی و مذهبی مردمی است که برای ابداع این هنرها و سپس جلوه گری آنها تلاش زیادی به خرج داده اند.

از ابتدای ورود این هنر به استان مرکزی 400 هنرجو این هنر را فرا گرفته اند که هم اکنون شرایط کاردائم برای 50 هنرجو در گارگاه مینا کاری موزه مرحوم حسن پور مهیا است.

میناکاری هنری آزمایشگاهی و ماده آن از ترکیب اکسیدهای فلزات، انواع پودر رنگها و نمک بدست می آید و همچنین شفافیت خود را از اکسید قلع بدست می آورد که ترکیبات آن از زمان های اولیه تاکنون ثابت مانده است.

قدیمی ترین نمونه های مینا کاری نشان می دهد که این هنر برای اولین بار در ایران شکل گرفته و بعد از آن به سایر نقاط دنیا راه یافته است.

زمان شکل گیری این هنر را به پنج هزار سال قبل می دانند اما نقطه اوج آن در زمان صفویه به خصوص عصر شاه عباس کبیر بوده است، در دوران معاصر این هنر به دست فراموشی سپرده شد اما از سال 1310 توسط استادی اصفهانی به نام ˈشکرالله صنیع زاده احیا شده است.

این نمایشگاه به مدت یک هفته صبح و عصر برپا می باشد.



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.