فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
 
توقف فعالیتهای سیاسی در میراث فرهنگی/ طرح انتقال به شهرهای دیگر سازمان میراث فرهنگی را لگد مال کرد
رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: نگاه سیاسی به سازمان میراث فرهنگی آفت است. این نگاه را متوقف می کنم و اجازه نمی دهم فعالیت های سیاسی به هر شکل در قالب چارچوب سازمان انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی نجفی در نخستین نشست فصلی رئیس سازمان میراث فرهنگی با معاونان و خبرنگاران که پیش از ظهر سه شنبه و راس ساعت 10:30 دقیقه در ساختمان ارگ آزادی برگزار شد سیاستها و راهبردهای این سازمان را تشریح کرد و گفت: در چهارسال اخیر این سازمان چهار مدیر داشته و من مدیر پنجم هستم . این سازمان جابجایی ها و تحولات زیادی را دیده است و از نظر مکانی نیز دچار تحول شد که اوج آن انتقال میراث فرهنگی و صنایع دستی به شهرهای دیگر بود که متاسفانه لطمه های جبران ناپذیری را به این سازمان وارد کرد و تعبیر لگدکوب شدن بیشتر ناظر به این طرح و برنامه بود.

وی گفت: سازمان میراث فرهنگی دوران پرتحولی را طی کرده است. در طول سالهای 83 که ادغام اول اتفاق افتاد و بعد از سال 85 که ادغام دوم صورت گرفت سازمان از دو مسئله اساسی رنج برد یک سو ناپیوستگی بخش ها بود. به رغم ایده ای که پشت این اقدام بود اما ناپیوستگیهایی در سازمان وجود داشت این سازمان نتوانست از جایگاه خود دفاع کند.

وی گفت: در هشت سال اخیر مشکل سازمان سیاسی شدن بود باید دست به دست هم بدهیم که این مشکلات را حل کنیم و برای بقیه مسائل راه حل پیدا کنیم.

وی ادامه داد: باید با تعریف نقش و کارکردهای مورد نظر سازمان بپردازیم و ارکان آن را سامان جدیدی ببخشیم و سازمان را بشناسیم و با تکیه بر موارد فرهنگی آن میراث فرهنگی را به دنیا معرفی کنیم.

نجفی تصریح کرد: باید از توان فکر همه کسانی که درک فرهنگی دارند استفاده کنیم. با کمال تاسف در حال حاضر فکر می کنم بخش زیادی از اهالی فرهنگ و هنر اگر نگوییم قهر هستند ولی رابطه خوبی با این سازمان ندارند باید کاری کرد که حتی به عنوان تفریح فرهنگیان در سازمان قدم بزنند و در جریان آنچه اتفاق می افتد قرار گیرند و تعامل وسیعی بین دانشگاهیان، اصحاب رسانه و سازمان به وجود آید چون معتقدیم به تعامل و ارتباط نیاز داریم. آنگاه است که می توان از عقبه اجتماعی صحبت کرد و در تکامل این عقبه می توان به سرمایه اجتماعی رسید و با اتکا به آن می توان امیدوار شد که سازمان نقش خود را در سه حوزه کاری خود به خوبی ایفا کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: نگاه سیاسی به سازمان میراث فرهنگی آفت است. من این نگاه را متوقف می کنم و اجازه نمی دهم فعالیتهای سیاسی به هر شکل و بهانه ای در قالب چارچوب سازمان انجام شود. امیددارم مدیران متخصص را فرابخوانیم و کمک کنند به هدفمان برسیم.

وی گفت: سرگرم شدن به موارد تسهیلاتی هم برای این سازمان آفت است و ما را از مسائل اساسی تر دور می کند.

وی گفت: کسانی به ادغام سال 83 معترض هستند و معتقدند این ادغام به هدف نرسیده باید تحمل کنند. بدانند که آیا پس از ادغام کاری برای دستیابی به آن هدف انجام شده است یا نه. به نظرم آنچه از سال 83 به بعد اتفاق افتاد نمی تواند ملاک عمل باشد.

وی گفت: استفاده از فضای مجازی در سطح وسیع تری از آنچه که در سازمان بوده باید بیشتر شود چرا که معتقدم از این امکان بسیار بزرگ بسیار کم استفاده کرده ایم. ایجاد مجمع مجازی مشاوران سازمان در سطح کشور و بعد در سطح دنیا ضروری است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: باید تحولی در سازمان ایجاد کنیم که این سازمان تقریبا منزلت خود را به دست آورد و نه تنها در مسائل توسعه کشور نباید میراث فرهنگی را به انزوا بکشانیم بلکه باید نقش و جایگاه مهمی را در میراث فرهنگی تعریف کنیم.

وی درباره تفکیک فعالیت های سازمان گفت: باید روی این مسئله با دقت کار کنیم و این تقسیم بند ها را شرکت کنیم و نقش سازمان های دولتی و غیر دولتی در این سه بخش تعیین شود.

وی گفت: در بحث پژوهش میراث فرهنگی نیز مشکلات زیادی داریم. در بازدیدی که از پژوهشگاه داشتم شرمنده شدم. نباید صاحبان علم و فرهنگ در چنین شرایطی پژوهش کنند.

وی ادامه داد: بخش های صنایع دستی هم نباید به عنوان صنعتی کوچک دیده شوند. بازار صنایع دستی رو به تضعیف است و در بازارها از صنایع دستی دیگر کشورها دیده می شود. باید ذائقه مردم را تغییر داد. در گردشگری نیز اساس و رویکرد سازمان نگاهی فرهنگی به این حوزه است. باید با توجه به همه جوانب این بخش را توسعه داد.

وی گفت: از برنامه ملی گردشگری کمتر استفاده شده و حضور فعالان خصوصی در سازمان بسیار مورد نیاز است و می واند به اقتصاد کشور استفاده های زیادی برساند.

کد خبر: 2124108
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۶/۵ - ۱۴:۴۹
چاپ خبر
 

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز می باشد


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.