فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:جشنواره اقوام با گروه‌های پایتخت‌نشین!, توسط نیما ذاکری سعید |

جشنواره اقوام با گروه‌های پایتخت‌نشین!

دومین دوره جشنواره اقوام در پایتخت برگزار شد اما این‌بار به جای اقوام دیگر استان‌ها، هفت گروه پایتخت‌نشین این جشنواره را برگزار کردند. جشنواره‌ای که به گفته مدیر بنیاد رودکی، فاقد استانداردهای لازم بوده‌است.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه فرهنگ و هنر ـ به نظر می‌آید سبک و سیاق اجرای برنامه‌ها از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییری اساسی پیدا کرده است. باید دید این شیوه نوین اجرایی تا چه حد به مذاق مخاطب خوش می‌آید. دومین دوره "جشنواره اقوام" که از 11 تا 17 تیرماه سال جاری در تالار رودکی به اجرا درآمد نه در قالب استاندارها گنجید و نه دست اندرکارانش آن را جشنواره دانستند.
 
به گزارش CHN مدیرعامل بنیاد رودکی معتقد است که "جشنواره اقوام" اگرچه با عنوان جشنواره همراه شد اما به دلیل کمبود بودجه، فاقد استانداردهای برگزاری یک جشنواره بود و شاید نامیدن جشن برای این برنامه مناسب‌تر باشد. از نظر وی، جشنواره فوق تجربه‌ای موفق بود. اما برخلاف دوره قبل، تنها در تالار رودکی و با حضور هفت گروه پایتخت نشین اجرا شد.
 
جشنواره‌ای غیر رقابتی
به نظر می آید نداشتن دبیر در جشنواره‌ای با این نام و همچنین فضای غیررقابتی آن تداعی‌گر این نکته باشد که "جشن اقوام" با هفت گروه شرکت کننده‌اش تنها برای پایتخت‌نشینان برنامه‌ریزی و اجرا شد. از سویی دیگر با توجه به صندلی محدود تالار رودکی، میزان استقبال از این جشنواره و شور و شعف ایجاد شده در مخاطبان از موفق بودنش حکایت دارد اما نام اقوام را روی چنین جشنواره‌ای گذاشتن توقع حضور قومیت‌ها را نیز به دنبال داشت که برآورده نشد.
 
گروه‌ها برنامه‌هایشان را اجرا کردند بدون آنکه توضیحات مکتوبی در اختیار مخاطبان قرار گیرد. همچنین شیوه اطلاع‌رسانی به گونه‌ای نبود تا همگان از وجود چنین جشنواره‌ای اطلاع حاصل کنند.
 
مشورت با هنرمندان سرشناس
کیوان ساکت سرپرست گروه وزیری ظرفیت بالای موسیقی اقوام را از نکات قابل تامل برشمرد و گفت: «گزینش گروه‌ها برای حضور در جشنواره و اجرای برنامه نیاز به توجه بیشتر دارد.»
 
وی تاکید کرد: «مسوولان می‌توانند با هنرمندان سرشناس و آگاه به این نوع موسیقی مشورت کنند تا گروه‌های قوی‌تر هم به جشنواره دعوت شوند.
 
اطلاع رسانی می‌توانست بهتر باشد
«حسین سیفی»، مدیرعامل بنیاد رودکی ارزیابی اش را از نحوه اطلاع رسانی جشنواره ناکافی دانست و گفت: «این نقد به ما وارد است که نحوه اطلاع‌رسانی می‌توانست بهتر باشد. اما سه عامل فرصت کم، نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و بودجه ناکافی اجرای جشنواره را محدود کرد.»
 
وی ادامه داد: «ما هم معتقدیم که فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه فرهنگی و هنری مستلزم به روز شدن است و از طرفی باور داریم که فعالان حوزه های فرهنگی و هنری و اصحاب رسانه نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند. اما رسیدن به کیفیت مطلوب در سایه هم یاری همه نهادها و فعالان تحقق می‌یابد.
 
گروه‌های شرکت کننده پایتخت‌نشین بودند
به نظر می‌رسید که جشنواره اقوام محفلی برای حضور گروه‌های شهرستانی باشد اما عملا چنین نشد. سیفی درباره دلایل این انتخاب گفت: «از جمله دغدغه‌هایی که در جشنواره اقوام داشتیم درآمدزایی برای گروه‌های مدعو بود. تجربه نوروز به ما یادآور شد که دعوت از گروه‌هایی که خارج از تهران هستند هزینه‌های اجرای این جشنواره را بالا می‌برد به همین دلیل ناچار شدیم از گروه‌های فعال در مرکز برای اجرا بهره ببریم.»
 
اجرای موسیقی هفتگی اقوام در تالار رودکی
به گفته مدیرعامل بنیاد رودکی، جدول اجراهای موسیقی در این تالار تا پایان سال بسته شده است. دلایل نام‌گذاری جشنواره برای اجراهای این دوره نیز، از جمله مسایلی بود که دلیلش را از مدیرعامل بنیاد جویا شدیم. این مقام مسوول اعلام کرد: «سیاست‌های معاونت هنری به این سمت گرایش دارد که اجراهایش را تا پایان سال به صورت مدون داشته باشد.»
 
هرچند تعریف جشنواره برای اجرای این دوره، در تعریف‌های رایج از جشنواره نگنجید اما بنیاد تنها مجری برنامه‌هاست. وی ادامه داد: «سیاست و برنامه‌ریزی اینگونه است که پس از ماه‌مبارک‌رمضان، هرهفته با گروهی قومی برنامه‌های تالار را مدیریت کنیم.»
 
گروه‌های برگزیده نواحی برای جشنواره اقوام انتخاب می‌شوند
مدیرعامل بنیاد رودکی در مورد تفاوت‌های موسیقی نواحی و اقوام و همچنین جشنواره‌هایشان گفت: «در موسیقی اقوام بحث جریان سازی برای بنیاد مهم است. شاید بتوان این نکته را یادآور شد که موسیقی نواحی با پژوهش ها و جزییات بیشتری به موسیقی منطقه می‌پردازد و محصول کار که برگزیده همان ناحیه است برای حضور در جشنواره اقوام معرفی می شود.
 
سیفی در ادامه گفت: «در نواحی، افرادی که به صورت انفرادی و گروهی به موسیقی ناحیه می‌پردازند شناسایی می‌شوند. شاخص‌ترین گروه ناحیه، به عنوان گروه برگزیده برای جشنواره اقوام انتخاب می‌شود و به اجرای برنامه می‌پردازد. وی اظهار امیدواری کرد که سیاست‌های دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی به این سمت گرایش دارد تا گروه‌های برگزیده نواحی را برای شرکت در جشنواره اقوام دعوت کند.
 
سیفی انتظار حضور گروه‌های شهرستانی در جشنواره اقوام را انتظاری عجیبی ندانست. وی همچنین گفت: «با اقدامی که به همت دفتر موسیقی وزارت ارشاد انجام گرفته بعد از ماه مبارک رمضان، تالار وحدت هر هفته موسیقی اقوام را با گروه‌های برگزیده برگزار می‌کند.
 
استان‌های مجاور مرکز به جشنواره دعوت می‌شوند
سیفی ادامه داد: «در مورد محقق شدن حضور گروه‌های شهرستانی در جشنواره، استان‌های مجاور مرکز، در اولویت هستند. وی کم شدن هزینه‌های جشنواره را دلیل اصلی این سیاست عنوان کرد.»


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.