فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس:

ایرج ندیمی سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس، سیاست، برخی تصمیم گیری ها، فقدان استراتژی قوی و مدیریت را از جمله اصلی ترین مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری می داند. او به دلیل همکاری اش با دولت احمدی نژاد به انتقاد مستقیم از مسئولان دولتی نمی پردازد، اما بین اظهاراتش مقصر بیشتر معضلات را دولت می داند.

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه مجلس: ایرج ندیمی سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس، سیاست، برخی تصمیم گیری ها، فقدان استراتژی قوی و مدیریت را از جمله اصلی ترین مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری می داند. او به دلیل همکاری اش با دولت احمدی نژاد به انتقاد مستقیم از مسئولان دولتی نمی پردازد، اما بین اظهاراتش مقصر بیشتر معضلات را دولت می داند. نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل درباره تصمیم ریئس سازمان میراث فرهنگی درباره خصوصی سازی های اخیر سازمان میراث فرهنگی نیز می گوید « هر رفتار و کار غیر قانونی قابل بازگشت است و تشکیلات لازم برای بازگشت چنین فعالیت هایی وجود دارد». ندیمی روزی اصلاح طلب بود. با آغاز به کار محمود احمدی نژاد به سمت دولت رفت و حالا به گفته خودش با کارگروه های دولت روحانی همکاری دارد.
  
سیاسی بودن سازمان میراث فرهنگی در دولت های نهم و دهم چه اندازه بر تضعیف عرصه میراث فرهنگی تاثیرگذار بود؟
 
ما در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چند بحران داشتیم. بحران اصلی در این سازمان سیاست زدگی سازمان میراث فرهنگی بود. بحران بعدی مربوط به تصمیم گیری های جدید بود. مثل تصمیم هایی که درباره هدفمندی یارانه ها گرفته شد و به ایجاد بحران در سازمان میراث فرهنگی منتهی شد. چون بخش عمده ای از قیمت ها و به دنبال آن درآمد ها تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت. در همین راستا ارتباطات بین الملل طورها تحت تاثیر قرار گرفت.
 
عواملی که به آن اشاره کردید بر کار دیگر دستگاه ها و سازمان ها نیز تاثیرگذار بود، اما وضعیت وضعیت هیچ کدامشان مانند سازمان میراث فرهنگی نیست.
 
البته بخشی از بحران هم مربوط به مدیریت و فقدان استراتژی است. تعامل ضعیف بین سازمان میراث فرهنگی با دیگر قوا مانند مجلس مشکلات جدی برای عرصه میراث فرهنگی و گردشگری به وجود آورد و باعث شد در منابع بودجه ای سازمان میراث فرهنگی مشکل به وجود آید.  علاوه بر این بخشی از زیرساخت ها که جز هدف گذاری های دولت در راستای گردشگری بود به انجام نرسید. همه اینها باعث شد گردشگری از بعد خارجی به داخلی به گردشگری داخلی یا ایران گردی تبدیل شد.
 
حضور مدیران نا آشنا به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری با اهداف سیاسی چقدر بر وضعیت نا بسامان سازمان تاثیرگذار بود؟
 
طبیعی است اگر در هر سازمانی افراد با اهداف سیاسی وارد شوند، فعالیت های آن سازمان تحت تاثیر قرار می گیرد. سیاست زدگی موضوعی است که شهرداری تهران هم تحت تاثیر آن قرار گرفته است. هرجا افراد بخواهند برای رسیدن به کار بعدی و اهداف دیگرشان فعالیت کنند، آن سازمان تحت تاثیر قرار می گیرد. برخی سعی می کنند با اهداف فرهنگی، عمرانی و اجرایی کار سیاسی بکنند و برخی نیز با رویکرد سیاسی کار سیاسی می کنند.
بطور مثال درباره پروژه ایرانیان خارج از کشور بخشی از اینها در ارتباط با امید دادن و با هدف سیاسی و اقتصادی بود. طبیعی است آدم سیاسی رویکرد سیاسی دارد و رویکرد سیاسی آثار سیاسی از خود به جای می گذارد.  نتیجه قطعی رویکرد سیاسی اقتصادی نیست و ممکن است در همان چارچوب سیاسی باقی بماند.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اظهارات اخیرش از خصوصی سازی فعالیت های اجرایی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صحبت کرده است. آیا چنین تصمیمی از سوی معاون رئیس جمهور قابل اجرا است؟
 
هر رفتار و کار غیر قانونی قابل بازگشت است و تشکیلات لازم برای بازگشت چنین فعالیت هایی داریم. کسی نمی تواند مسائل مربوط به حاکمیت را واگذار کند. خدمات را می توان به بخش خصوصی انتقال داد. شما می توانید در کاخ سعد آباد رستوران داشته باشید، اما نمی توانید موزه و کاخ را بخرید.
 
 
چرا فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری نتوانست آنطور که باید و شاید به عنوان یک نهاد نظارتی، بر تصمیم ها و فعالیت های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاثیرگذار باشد؟
 
تلاش شده که این اتفاق بیافتد اما نگاه به مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری به جواب مثبت نمی رسید. ما باید قبول کنیم وقتی نگاه مجلس از یک مجموعه بر می گردد پاسخ های لازم داده نمی شود. بطور مثال بین مجلس و یکی از وزارت خانه های عمرانی چنین موضوعی وجود ندارد. اما اگر همان وزارت خانه عمرانی، سیاسی اداره شود نگاه مجلس بر می گردد. این ربطی به فراکسیون ندارد! این موضوع معطوف به نگاه است و نگاه مجلس با آدم ها تغییر می کند.
 
یعنی مجلس به خاطر این که یک سازمان تعامل لازم ندارد، نگاهش را به آن سازمان تغییر می دهد و وظیفه نظارتی اش را انجام نمی دهد؟
 
شاید نگاه تغییر بکند، اما کمیسیون ها و فراکسیون ها موضوعات را پیگیری می کنند. بطور مثال دولت روزهای پایانی خود را می گذراند. اما در همین روزهای پایانی سوالی درباره سفرهای مشائی به مجلس آمده است. این پیگیری به گونه ای است که بعد از تغییر دولت نیز احتمال پیگیری پرونده ها وجود دارد.
 
به عنوان موسس و سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری در مجلس، چه کسی را برای حضور در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دولت یازدهم مناسب می دانید؟
 
چون من با کار گروه های دولت آینده مرتبط هستم، نمی توانم در این باره حرفی بزنم.

 



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.