فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima

 

مراسم تجليل از دريافت کنندگان نشان مرغوبيت صنايع دستي يونسکو در سال 2012 در حالي امروز يکشنبه 6 اسفندماه در جزيره قشم برگزار شد که بر استفاده از ظرفيت مناطق آزاد تجاري در توسعه و افزايش صادرات صنايع دستي کشور تاکيد شد.


  در اين مراسم که با حضور «يحيي رحمتي» معاون صنايع دستي کشور، جمعي از مديران و کارشناسان حوزه صنايع دستي و شمار بسياري از هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي برگزار شد، اسفنديار حيدري پور رئيس منطقه آزاد قشم در سخناني در اين مراسم گفت: به منظور افزايش صادرات صنايع دستي کشور مي توان از ظرفيت مناطق آزاد تجاري از جمله منطقه آزاد تجاري قشم بهره گرفت.

وي اظهار داشت : اين آمادگي در منطقه آزاد تجاري قشم وجود دارد که با تمام توان در خدمت توسعه و افزايش صادرات صنايع دستي کشور باشد.

وي با اشاره به اهميت و ارزش صنايع دستي کشور اضافه کرد: صنايع دستي ايران به دليل برخورداري از تمدني هفت هزار ساله از جايگاه و اعتبار ارزشمندي برخوردار است و مي توان با برنامه ريزي هاي مناسب صنايع دستي ايران را که در حقيقت بي نظيرترين صنايع دستي دنيا است به کشورهاي مختلف معرفي کرد.

حفاظت از مالکيت معنوي آثار

وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود با اشاره به اهميت حفاظت از مالکيت معنوي آثار هنرمندان صنايع دستي افزود: بر اساس تفاهم نامه اي که با سازمان ثبت اسناد و منطقه آزاد تجاري قشم منعقد شده است آثار و طرح هاي هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي کشور ثبت خواهد شد.

وي افزود: هدف از ثبت طرح ها و آثار هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي حفظ مالکيت معنوي اين آثار و جلوگيري از کپي برداري آثار هنرمندان است.

حيدري پور خاطرنشان کرد: منطقه آزاد تجاري قشم براي نخستين بار در کشور اقدام به عقد تفاهم نامه با سازمان ثبت اسناد کشور در اين خصوص کرده است و در واقع قشم در اين حوزه پيشرو است.

در ادامه اين مراسم همچنين ويدا توحدي مديرکل توسعه و ترويج معاونت صنايع دستي کشور نيز در سخناني با اشاره به ارزش، اهميت و جايگاه صنايع دستي ايران در ميان کشورهاي منطقه و جهان گفت: صنايع دستي ايران در کشورهاي مختلف دنيا با استقبال بي نظيري روبرو مي شود.

وي با بيان اين که هنرمندان صنايع دستي ايران براي چهارمين بار موفق به کسب نشان مرغوبيت يونسکو شده اند افزود: در سال گذشته ميلادي 147 هنرمند صنايع دستي از 25 استان کشور براي دريافت نشان مرغوبيت يونسکو از ايران معرفي شدند و اين درحالي است که در سال 2007 ميلادي تنها شش هنرمند از 4 استان کشور براي دريافت نشان مرغوبيت يونسکو معرفي شده اند.

پيشنهاد ايجاد ويترين صنايع دستي ايران

در ادامه اين مراسم «فتحعلي قشقايي» استاد دانشگاه و دارنده نشان ملي و بين المللي مرغوبيت صنايع دستي يونسکو در سخناني با قدرداني از برگزار کنندگان اين مراسم گفت: هنرمندان صنايع دستي به بهترين نحو ممکن وظيفه خود را انجام داده اند و به طور حتم با حمايت هاي مسوولان مي توان به موفقيت هاي بيشتري نيز دست يافت.

وي با اشاره به زيبايي بي نظير صنايع دستي ايران و همچنين افزايش تعداد دريافت کنندگان نشان مرغوبيت يونسکو اظهار داشت: پيشنهاد من اين است ويتريني با عنوان ويترين صنايع دستي ايران که موفق به کسب نشان مرغوبيت يونسکو شده اند در مراکز مهم و در شهرها و استان هاي مختلف کشور ايجاد شود.

وي افزود: به عنوان مثال اين ويترين مي تواند در فرودگاه هاي بين المللي، فرودگاه هاي شهرهاي مختلف، استان ها و شهرهاي مقصد گردشگري و ... راه اندازي شود تا گردشگران داخلي و خارجي با صنايع دستي ايران بيش از پيش آشنا شوند.

به گزارش ميراث آريا، در اين مراسم 135 هنرمند صنايع دستي که موفق به دريافت نشان مرغوبيت يونسکو در سال گذشته ميلادي شده بودند مورد تجليل و قدرداني قرار گرفتند.

 



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.