چرم نیما
تولید کننده انواع محصولات با چرم طبیعی
در میزگرد مشکلات و راهکارهای تولید در صنایع دستی عنوان شد/۱
صنایع دستی بچه یتیم دولت است/نبود عزم جدی برای حمایت از صنایع دستی/کمبود نیرو و بودجه کافی
به گزارش خبرنگار اجتما عی خبرگزاری تسنیم، میزگرد بررسی مشکلات و راهکارهای تولید در صنایع دستی با حضور ابراهیم نباتی مظلومی (استاد تراش روی شیشه)، شهرام مریخی، کارشناس تولید معاونت صنایع دستی و نیما ذاکری سعید، فعال و تولیدکننده صنایع دستی در 8 سرفصل در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.
ابراهیم نباتی مظلومی در این زمینه معتقد است: یکی از مشکلات مهم در حوزه تولید در صنایع دستی این است که به حوزه صنایع دستی مانند یک بچه یتیم نگاه میشود چرا که نسبت به دو معاونت هم بودجه و هم نیروی انسانی کمتری دارد لذا آنطور که باید به آن بها داده نمیشود، از طرف دیگر عدم حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی به خصوص بیمه هنرمندان صنایع دستی موجب دلسردی بسیاری از این افراد شده است در حالی که البته در این زمینه کارهایی هم شده است.
شهرام مریخی نیز در این زمینه معتقد است: باید یک نقشه تولید صنایع دستی در کشور ایجاد شود تا هر استان و حتی یک روستای کوچک در یک استان بداند که چه چیزی با چه طراحی و چه تعدادی باید تولید کند، همچنین نبود بودجه کافی و تعداد نیروی انسانی لازم موجب بروز مشکلاتی در این معاونت شده است.
نیما سعیدذاکری نیز معتقد است: آنچه که مشهود است نبود یک عزم جدی برای حمایت از تولید صنایع دستی و هنرمندان کشور است به طوری که نشانههای این موضوع را میتوان در نحوه اداره نمایشگاههای صنایع دستی، ورود کالاهای صنایع دستی چینی به کشور، گرانی مواد اولیه و عدم بازرسی مناسب از کارگاه های تولید مشاهده کرد.
متن کامل این میزگرد روزهای دوشنبه 27 و سه شنبه 28 آبان در خبرگزاری تسنیم منتشر میشود.
انتهای پیام/
این میزگرد که درباره مشکلات تولید صنایع دستی در خبرگزاری تسنیم روز گذشته با حضور استاد نباتی درجه یک هنری و آقای شهرام مریخی کارشناس معاونت صنایع دستی و آقای نیماذاکری سعید تولیدکننده و هنرمند صنایع دستی برگزار گردید .
سازسازی هنوز جزو مشاغل سخت نیست
در حالیکه تنفس مداوم سم سیانور و آرسنیک جان سازندگان سازهای ایرانی را میگیرد هنوز این حرفه در تقسیم بندی مشاغل جزو مشاغل سخت به حساب نمیآید و سهم نهادهای متولی در حمایت از آنها تنها بیمه است. در عوض سازندگان سازهای ایرانی ملزم به رعایت کردن نکاتی هستند که نهادهای متولی برایشان تعیین میکنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، "کبری عباسقمی" مادر محمد علی نجفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در بیمارستان پارس درگذشت. قرار است مراسم تشییع وی ساعت ۹ صبح روز 21 آبان ماه از مقابل این بیمارستان در بلوار کشاورز برگزار شود.
مدیرکل اداره موزهها:
نمایشگاه استاد صنعتی در حال تبدیل شدن به اثری ضدفرهنگی است
مدیرکل ادارهی موزهها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی گفت: اداره کل موزهها از نظر حقوقی نمیتواند به بحث نمایشگاه آثار استاد صنعتی وارد شود، چون این مکان موزه نیست.
محمدرضا کارگر در گفتوگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: آن بنای تاریخی که مکان نمایش آثار استاد صنعتی است، همانطور که روی تابلوی آن نوشته شده، یک نمایشگاه است نه موزه. بنابراین از نظر حقوقی، امکان وارد شدن به این بحث را نداریم. با این وجود، دلیل نمیشود که عملکرد موزهیی این بنا را نادیده بگیریم.
او تصریح کرد: متأسفانه اکنون ساختمان نمایشگاه استاد علیاکبر صنعتی در حال تبدیل شدن به یک اثر ضدفرهنگی است، حتی اگر هلال احمر موافقت کند، بهصورت امانی و برای یک مدت میتوانیم این ساختمان را از سازمان هلال احمر بگیریم و آن را احیا کنیم. باید امیدوار باشیم که این پیگیریها به نتایج خوبی برسند.
وی با بیان اینکه نمایشگاه آثار استاد صنعتی در سالهای گذشته یکی از مکانهای مورد توجه از نظر لوکیشن و موقعیت تاریخی در کشور بود که همیشه مورد استقبال مردم قرار میگرفت، ادامه داد: وقتی مدیریت موزهی ملی ایران را برعهده داشتم، همیشه این بنا، یکی از نمونههای مثالزدنی برای من بود که بهدلیل موقعیت مکانیاش، افراد زیادی را جذب میکرد.
کارگر با اشاره به اینکه مکان نمایش آثار استاد علیاکبر صنعتی با عنوان «نمایشگاه 13 آبان» یا «نمایشگاه آثار استاد صنعتی» شناخته میشود، گفت: این بحث مانند گذاشتن «دکتر» یا «مهندس» در کنار نام افراد است که فقط در نام، آنها را صدا میکنیم، اما در زمان ثبت نامشان برای هر جایی، این پیشوندها از بین میرود.
او بیان کرد: دلیل وارد شدن استان تهران به چنین بحثی، تاریخی بودن بنای موزه است که این اداره کل را موظف به رسیدگی به این قضیه کرده، وگرنه مسائل نمایشگاهی زیر نظر وزارت ارشاد باید برطرف شود.
کارگر گفت: اداره کل موزهها در حال تدوین یک برنامهی جامع در ارتباط با موزهها و تدوین استانداردهای موزهیی است، تا همهی سازمانها، وزارتخانهها و دستگاهها، موزههایی را بنا به تخصص کاریشان و بهصورت مشارکتی ایجاد کنند.
او با بیان اینکه قطعا سازمان هلال احمر به تذکر سازمان میراث فرهنگی و اداره کل موزهها مبنی بر ساماندهی بهتر این بنای تاریخی و آثار موجود در آن توجه میکند، اظهار کرد: این اداره کل در برنامهریزیهایی که انجام داده است، قصد ایجاد شورای هماهنگی بین موزهها را دارد تا بر مبنای آن، همهی سازمانها و نهادهایی که موزههای تخصصی دارند، چارت اداری موزهای مانند موزههای شهرداری، موزههای محیط زیست و حتی موزهی بنیاد شهید داشته باشند.
مدیر اداره کل موزهها و اموال منقول تاریخی بیان کرد: قصد داریم شورایی از همهی مدیران موزهها، بهجز موزههای سازمان میراث فرهنگی ایجاد کنیم و بهطور دائم، جلساتی را با آنها داشته باشیم تا چنین مسائلی در این جلسات هرچه سریعتر حل و فصل شود. همچنین در این فرآیند تصمیمگیری، سطح موزهها را میتوانیم ارتقا دهیم و با ایجاد هماهنگی بین ساعت کار موزهها و اجرای آییننامهها، همکاری تنگاتنگی میان موزههای کل کشور، حتی آنهایی که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیستند، ایجاد کنیم.
او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا امکان در اختیار گرفتن کل بنای موزهی استاد علیاکبر صنعتی توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران وجود دارد؟ گفت: این موضوع به موافقت هلال احمر بستگی دارد که اگر با آن موافقت شود ما نیز استقبال میکنیم.
کارگر با تأکید بر اینکه بررسی وضعیت نمایشگاه استاد علیاکبر صنعتی آغاز میشود، ادامه داد: در هماهنگی با اداره کل استان تهران، سوابق این موزه و ساختمان آن بررسی میشود و حتی اگر امکان داشت، بهصورت مشارکتی این موزه را احیا میکنیم. ما باید از هلال احمر بخواهیم که به این موزه رسیدگی شود.
او افزود: همیشه نمیشود که داماد به خواستگاری عروس برود. اکنون 50 درصد مسأله، یعنی موافقت عروس حل است و اینبار ما به خواستگاری داماد میرویم.
انتهای پیام
ساختمان موزه علیاکبر صنعتی به عنوان یک اثر ملی ثبت شده اما انگار این واقعه مهم برای هیچ سازمانی از جمله شهرداری تهران، میراث فرهنگی و ... مهم نبوده است، چرا که در زیر پای این بنا رفت و آمد قطارهای شهری هر روز لرزه بر تمام پیکره این ساختمان میاندازد. تمام مصائب موزه استاد صنعتی به بیمهری میراث فرهنگی، بیتوجهی شهرداری برنمیگردد چرا که این روزها ساختمان موزه صنعتی به پاتوق دورهگردها و دستفروشها تبدیل شده است.
با اینکه کرمی، مسئول امور موزه جمعیت هلالاحمر عنوان کرده است که این جمعیت به عنوان مالک اصلی ساختمان هر چه در توان داشته است، به کار بسته تا شرایطی را ایجاد کند که سازمان میراث فرهنگی نسبت به مرمت و حفظ این موزه اقدام کند، اما تغییر مدیریتهای شش ماه یک بار سازمان میراث فرهنگی کار را به جایی رسانده که این بار نه متروی تهران و نه میراث فرهنگی بلای جان ساختمان موزه شدهاند، بلکه دستفروشهای میدان امامخمینی (ره) این بار با هجومشان به حیاط ساختمان موزه، تیر خلاص را به تنها بازمانده میدان امامخمینی (ره) زدند.
کرمی در گفتوگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،در مورد آخرین وضعیت موزه استاد علیاکبر صنعتی، گفت: ساختمان موزه علیاکبر صنعتی به دو دلیل اهمیت ویژه دارد، چرا که این ساختمان تنها ساختمان بازمانده از میدان امامخمینی (ره) و یادگاری از معماری دوره قاجاریه است.
وی با بیان اینکه این موزه محل نگهداری مجسمههایی است که حاصل یک هنرمند رنج کشیده است، گفت: علیاکبر صنعتی یکی از کودکان پرورش یافته پرورشگاه شیر و خورشید است که توانسته یکی از بزرگترین مجسمهسازان عصر معاصر لقب بگیرد.
نم گرفتن دیوارهای موزه و آلودگی صوتی
کرمی با بیان اینکه ساختمان این موزه چند سال پیش در فهرست آثار ملی قرار گرفت و سازمان میراث فرهنگی طبق قانون مسئول نگهداری و مراقبت از بنای این ساختمان است، گفت: شهرداری تهران اقدام به ساختن متروی امامخمینی (ره) در زیر ساختمان این موزه کرده که علاوه بر نم گرفتن دیوارهای این موزه و آلودگی صوتی، تردد خودروها باعث آسیبپذیرتر شدن این موزه شده است.
مسئول موزههای جمعیت هلالاحمر با بیان اینکه پس از ثبت این ساختمان در فهرست آثار ملی، هرگونه تعمیر یا بازسازی از سوی جمعیت هلالاحمر نیازمند طی مراحل قانونی طولانی مدت است که در عمل بازسازی ساختمان در حال تخریب موزه صنعتی را از سوی هلالاحمر غیرممکن دیدهاند، گفت: تنها مسیر احیای دوباره ساختمان موزه صنعتی از طریق سازمان میراث فرهنگی است.
پیگیری مجدد وضعیت موزه از 6 ماهه دوم سال 90 در دستور کار هلالاحمر
وی با بیان اینکه از شش ماهه دوم سال 90 پیگیری وضعیت این موزه در دستور کار قرار گرفت، گفت: موزه استاد علیاکبر صنعتی در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد و هر روز احتمال نابودی هر چه بیشتر این موزه میرود.
کرمی با اشاره به پیگیریهای دو ساله جمعیت هلالاحمر از سازمان میراث فرهنگی برای مرمت این موزه در حال تخریب، گفت: پیگیریهایی توسط جمعیت هلالاحمر در دوره روسای مختلف ساختمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده و موضوع به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برگشت خورد. اما متاسفانه به دلیل تغییرات زیادی که در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رخ داد، هنوز به نتیجهای نرسیدهایم.
وی با بیان اینکه به دلیل ثبت ملی بودن موزه، اجازه جابجا کردن حتی یک آجر از این موزه وجود ندارد، گفت: چندی پیش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد که مشکل اعتبار برای مرمت و رسیدگی به این بنا را دارد.
بستن موزه برای تامین امنیت مردم
مسئول موزههای جمعیت هلالاحمر با بیان اینکه شهرداری تهران یکی دیگر از نهادهای متولی ساماندهی به وضعیت موزه استاد علیاکبر صنعتی است، گفت: بعد از عبور مترو از زیر ساختمان موزه و تبدیلشدن حیاط موزه به ورودی مترو و رعایتنشدن حریم این ابنیه تاریخی، اکنون ساختمان موزه در شرایط بدتری قرار گرفته و به دلیل لرزشهایی که با هر بار عبور مترو از زیر ساختمان، به بدنه آن وارد میشود، سقف و دیوارههای بنا در حال ریزش است که متاسفانه هیچ توجهی از سوی نهادهای متولی به این بنا نمیشود.
کرمی با اشاره به عبور و مرور مردم از کنار ساختمان موزه، به دلیل قرارگرفتن بنا در میدان امامخمینی (ره)، گفت: جمعیت هلالاحمر چندی پیش به دلیل تامین امنیت مردم، اقدام به بستن این موزه کرده است تا سازمانهای متولی امر نسبت به مرمت آن اقدام کنند. اما با این حال شاهد آن هستیم که چندی است دستفروشهای دورهگرد این منطقه با ورود به حیاط موزه، آنجا را به محلی برای فعالیتهای خود بدل کردهاند.
وی با اشاره به تعطیلی سه ساله این موزه، گفت: تعدادی از مجسمههای قابل انتقال و نقاشیهای استاد علیاکبر صنعتی برای جلوگیری از هر اتفاق ناخوشایندی، به موزه ملی جمعیت هلالاحمر منتقل شده است. اما آثاری که قابل انتقال نیستند، هنوز در این موزه قرار دارند که باید فکری به حال آن کرد. چرا که برخی از آثار در دل دیوار موزه نقش شدهاند و امکان جابجایی هرگز وجود ندارد. چون با برداشتن این آثار، دیوار موزه تخریب میشود.
آمادگی کامل جمعیت هلالاحمر برای مرمت موزه
مسئول موزههای جمعیت هلالاحمر با اشاره به بینتیجه بودن مذاکرات انجام شده میان جمعیت هلالاحمر و سازمان میراث فرهنگی، گفت: جمعیت هلالاحمر بارها اعلام کرده که حاضر است به هر شیوه ممکنه برای مرمت این موزه اقدام کند، اما متاسفانه همکاریهای لازم از سوی نهادهای متولی انجام نشده و حتی در یکی از این جلسات، یکی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی سابق اعلام کرد که در صورتی که طبقه دوم موزه برای فروش صنایعدستی در اختیار میراث قرار گیرد، نسبت به مرمت آن اقدام خواهند کرد و جای سئوال است که مگر میشود طبقه دوم موزهای که در فهرست آثار ملی ثبت شده است را تخلیه و به ازای مرمت، در اختیار فروشندگان قرار داد؟
به گزارش ایسنا، این روزها حال موزه دکتر علیاکبر صنعتی خوش نیست و به نظر میرسد عدم هماهنگی و تغییر مدیریتهای پی در پی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موجب شده که تکلیف موزه صنعتی مشخص نشود؛ اما این روزها موزه صنعتی با مرگ تدریجی که حاصل بیتوجهی مسئولان است، روزگار میگذراند.
انتهای پیام
داماد خانواده استاد علیاکبر صنعتی از جمعیت هلال احمر خواست، اگر نمیخواهند از آثار این مجسمهساز نگهداری کنند، اعلام کنند تا خانوادهاش آنها را به کرمان منتقل کنند.
داود غضنفری دربارهی تخریب آثار استاد صنعتی به خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: متاسفانه علیرغم تمام پیگیریهای صورت گرفته و مطالبی که در برخی رسانهها منتشر شده، مسؤولان هلال احمر با بیتوجهی کامل، منتظر از بین رفتن این آثار هستند. در این رابطه و در سومین سالگرد درگذشت استاد صنعتی، مطلبی را تحت عنوان "نگذارید استاد صنعتی برای سومین بار شاهد از بین رفتن آثارش باشد " منتشر کردم.
او افزود: استاد صنعتی خودش میگفت در سال 32 وقتی که اراذل و اوباش، موزه راهآهن او را تخریب کردند، به قصد دیدار از آثارش (بخوانید فرزندانش) به موزه مراجعه میکنند در آنجا با قطعه قطعه شدن تمام مجسمهها روبهرو میشوند. آثار بینظیری چون «شام آخر مسیح» اثر لئوناردو داوینچی که مجسمه بیبدیل آن را استاد صنعتی ساخته بود در حمله این اوباش نابود شد.
غضنفری همچنین عنوان کرد: استاد میگفت اگر دستی شکسته بود، اگر پایی شکسته بود آنها را در آغوش میگرفتم و از روی زمین برمیداشتم. همان زمان ایشان برای همیشه از ساختن مجسمه دست برداشتند و به فرزندانشان نیز سفارش کردند که هیچ وقت به دنبال خلق مجسمه نروند.
او ادامه داد: برای بار دوم در سال 57 تعداد دیگر از آثار استاد از بین رفتند؛ در حدود 120 اثر از زیباترین آثار ایشان نابود شد. در آن زمان شاید میشد دلیل تخریب این مجسمهها را نادانی و جهل و وقایع تاریخی مهم دانست، اما اکنون چه توجیهی برای از بین رفتن آثار استاد صنعتی داریم؟
غضنفری دربارهی وضعیت سالهای پایانی عمر استاد علیاکبر صنعتی نیز اظهار کرد: در حدود یک سال قبل از فوت ایشان که هنوز قادر بودند کمی راه بروند، به کمک پرستارشان و همسرم که نوه استاد صنعتی است او را به موزهاش در میدان توپخانه بردیم. قبل از رفتن او را درهم دیدم و مقابلش نشستم و به او گفتم استاد تمایل دارید جایی ببرمتان؟ ایشان که سکته کرده بود و قادر به صحبت کردن به شکل واضح نبود، با سر اشارهای کردند که نمیتوانند.
او افزود: به ایشان گفتم میخواهید ابن بابویه بر سر قبر بی بی ببرمتان، گفت نه، به ایشان عرض کردم استاد میخواهید به موزه برویم. استاد با خوشحالی تایید کردند که مایل هستند ایشان را به آنجا ببریم. روزهای تعطیلی عید بودیم و به آنجا رسیدیم. استاد معمولا چند قدم که راه میرفتند باید صندلی میگذاشتیم تا چند دقیقهای را استراحت کنند و سپس دوباره به حرکت درمیآمدیم. وقتی به موزه رسیدیم بیش از چهار دور تمام طبقه اول و مجسمهها را نگاه کردند. کنار یک مجسمه ایستادند و قطرات اشک از گوشه چشمانشان جاری شد. نگاهم را بر مجسمه دوختم، دستان مجسمه بر اثر بیمبالاتی مسؤولان موزه شکسته بود و درست زیر مجسمه افتاده بود.
داماد خانواده صنعتی در ادامه عنوان کرد: مسؤول موزه که ما را همراهی میکرد زود به دست و پا افتاد و گفت استاد همین امروز آن را میچسبانم، تازه شکسته و دست کودکی با آن برخورد کرده است. استاد خنده تلخی کردند که معنای آن را امروز بعد از سالهایی که از مرگ ایشان میگذرد، متوجه میشوم. استاد در عین بیحالی و بیماریای که داشتند بدون اینکه لحظهای درنگ کنند چندین مرتبه دور تا دوره موزه را نگاه کردند. طبقه بالای موزه تعداد زیادی از آثار نقاشی ایشان به نمایش گذاشته میشد که استاد آنجا را نیز خواستند ببینند. آن روز به واقع معنی نگاه چند باره به این آثار و نگاه عمیق استاد را متوجه نمیشدم ولی اکنون به نیکی میدانم که ایشان به قصد خداحافظی به آنجا آمده بودند.
غضنفری افزود: خاطره آن روز و وداع ایشان با آثارشان هرگز از خاطرم نخواهد رفت. روز 13 فروردین سال بعد ایشان درگذشت و نمیدانست که ممکن است در این دوره که بشر به کمالات و دانش خود را مزین کرده نیز ممکن است آثارشان در معرض تهدید قرار بگیرد. جناب آقای دکتر فقیه (رییس جمعیت هلال احمر)، در مراسم یادبودی که چند سال پیش برای ایشان برگزار کردند، دیدگاههای خودشان را درخصوص مسائل هنری به شکل مبهمی مطرح کردند. ایشان به تمام مجموعههای متعلق به هلال احمر به چشم یک صندوق خیریه برای انجمن نگاه میکنند و هر هزینهای که برای این مجموعه آثار صرف میکنند، تمایل دارند در کوتاه مدت آن هزینهها را از محل درآمد موزه جبران کنند که این موضوع خیلی شایسته به نظر نمیرسد.
او دربارهی پیگیریهای انجام شده در این زمینه نیز گفت: به هر حال علیرغم تمام توصیههایی که توسط اعضای خانواده و مطبوعات صورت گرفت، باز هم هیچ نشانهای از تصمیم برای بازسازی موزه دیده نمیشود و این در حالی است که استاد صنعتی تمامی این آثار منحصر به فرد را به هلال احمر وقف کردند تا از محل درآمد موزه به یتیمخانههای شهر کمک شود. وقتی یک تابلوی ایشان به مبالغ سرسامآوری در موزههای شخصی مردم جابهجا میشود، منصفانه نیست که هلال احمر تا این حد نسبت به این آثار بیتفاوت باشد. شاید هم مسؤولان هلال احمر منتظر زلزلهای هستند تا خیال کلیه هنرمندان و هنر دوستان را در رابطه با آثار باقیمانده استاد صنعتی راحت کنند.
غضنفری ادامه داد: درخواست من از شما این است که صدای ما را به گوش مسؤولان برسانید و بگویید که در این سالها بیتفاوتی مسؤولان هلال احمر خسارات زیادی به این آثار که در واقع آثار ملی هستند وارد آورده است. چندی پیش یکی از دوستانم از شیشههای شکسته موزه داخلش را تماشا کرده بود و میگفت موزه در اشغال عنکبوتها و تار عنکبوتهاست و جای بسی افسوس است که چرا این آثار حداقل به کرمان منتقل نمیشوند.
او خاطرنشان کرد: بهتر بود مسؤولان هلال احمر تکلیف خودشان با این آثار را مشخص میکردند. به هر حال اگر هنوز تمایل به نگهداری آثار دارند، وظیفه حراست و تمیز نگهداشتن موزه بر عهده خودشان است و باید از این آثار به دقت مراقبت کنند.
انتهای پیام
مشکلات و راهکارهای تولید در صنایع دستی/۴
زنگ خطر تغییر شغل هنرمندان صنایع دستی/نمیتوانیم هم تولیدکننده باشیم هم بازاریاب
عبدالله خامهچی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه شاید تولیدکنندههای صنایع دستی خوبی باشیم اما عرضهکننده خوبی نیستیم اظهار داشت: نمی توانیم هم تولیدکننده باشیم هم عرضهکننده چرا که عرضه محصولات صنایع دستی و بازاریابی آن علم خاص خود را میطلبد و ما هم چنین علمی را نداریم از طرف دیگر باید تفاوتی میان فردی که کارگاه تولیدی دارد و فردی که به صورت تفننی در خانه تولید میکند وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: باید در نقاط و منطقههای مختلف تهران و شهرستانهای دیگر نمایشگاههای دورهای برپا کنند و هر ماه یکی از غرفههای آن نمایشگاه را در اختیار هنرمندان تولیدکننده قرار دهند تا آنها هم بتوانند برای عرضه محصولات خود اقدام کنند. در این حوزه باید نمایشگاههای بیشتری برگزار کرد، شهرداری در گذشته چنین کارهایی را انجام میداد اما دیگر به آن گستردگی کار نمیکند.
این تولیدکننده صنایع دستی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این حوزه، مشکل جا و مکان برای تولید است که راهکار آن این است که میتوانند سولههای بزرگی برای کارگاه های تولیدی را در نظر بگیرند و به تولیدکنندگان اجاره بدهند، الان چین همین کار را کرده است و از تولیدات کشورش حمایت میکند.
خامهچی با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغههای موجود برای تولیدکنندگان صنایع دستی این است که آنها به شغلهای دیگر روی میآورند تصریح کرد: چرا باید در میدان امام اصفهان و خیابان ویلای تهران که معدن صنایع دستی هستند محصولات چینی با تعداد بالا دیده شود؟، اگر صنایع دستی حمایت شود و تولیدکننده تامین باشد اجناس باکیفیتی تولید خواهد شد که زبانزد جهانی باشد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از حمایتهایی که در حوزه تولید وجود داشت این بود که مصالح مصرفی و ابزارالات را هر سالب هنرمندان با قیمتهای پایین میدادند اما متأسفانه در حال حاضر دیگر چنین حمایتی را نمیبینیم، صنایع دستی اگر حمایت شود، همهاش ارزش افزوده است و سود خوبی را برای کشور میتواند به همراه داشته باشد در حالی که الان حقوق یک کارگر ساختمان از درآمد ماهانه هنرمندان صنایع دستی هم بیشتر است.
انتهای پیام/
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری تهران:
هلال احمر برای حفاظت از موزه صنعتی قدمی برنداشته است
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: اگر سازمان هلال احمر از ما بخواهد، برای حفاظت و مرمت موزهی صنعتی به آنها کمک میکنیم؛ اما سازمان هلال احمر هنوز قدمی در این زمینه برنداشته است.
به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موزهی استاد علیاکبر صنعتی از حدود هشت سال پیش، بهدلیل آسیبها و مشکلاتی که در بدنهی ساختمان موزه بهوجود آمد، تعطیل شد تا شاید روزی یکی از نهادهای متولی حفاظت از این بنای تاریخی به فکر مرمت و ساماندهی آن بیفتد. انجام کارهایی در این راستا چندبار توسط هلال احمر و ادارهی میراث فرهنگی استان تهران آغاز شد، اما هیچگاه به نتیجه نرسید تا جایی که حدود چهارماه پیش، مدیر پیشین اداره کل میراث فرهنگی استان تهران قول و قرارهایی با هلال احمر گذاشت تا با بستن تفاهمنامهای، به این موزه رسیدگی شود، اما آن قول و قرارها فقط در حد حرف باقی ماند. از حدود یکماه پیش نیز تعدادی دستفروش هر روز صبح در حیاط خلوت موزه، بساط میکنند و بهنظر میرسد، شبها کالاهای خود را در ساختمان موزه میگذارند.
مسعود نصرتی که پس از محمدحسین فراهانی، مدیر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران شد، در اینباره به خبرنگار ایسنا گفت: بارها صحبتهایی برای برگزاری جلسه میان این اداره کل و سازمان هلال احمر شد؛ اما هیچگاه اتفاقی نیفتاد. ما علاقهمند به کمک به این موزه که مالکیت آن را هلال احمر دارد، هستیم؛ اما معتقدیم مالک اثر باید یک قدم بردارد تا ما نیز کار خود را شروع کنیم.
وی با تأکید بر آمادگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برای راه انداختن دوبارهی موزهی استاد صنعتی، اظهار کرد: اگر هلال احمر قصد دارد این موزه را احیا کند، اقدامات خود را انجام دهد، وگرنه دست کم این مکان تاریخ و آثارش را به ما بسپارد تا بتوانیم کار خود را انجام دهیم.
او تأکید کرد: احیای دوبارهی موزهی استاد صنعتی به پیدا کردن یک راهکار جدی نیاز دارد و رها شدن اینگونهی ساختمان، نه به صلاح آثار موزه است و نه به صلاح بنای تاریخی آن.
وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی همیشه نباید نگهدارندهی آثار تاریخی باشد، ادامه داد: ما متولی آثار هستیم، ولی همیشه عمل حفاظت و نگهداری از موزهها نباید برعهدهی سازمان میراث فرهنگی باشد.
نصرتی با تأکید بر اینکه استان تهران، آثار تاریخی زیادی دارد که باید به همهی آنها رسیدگی کرد، گفت: معتقدیم نگاه میراثی نسبت به هیچیک از بناهای تاریخی نباید حذف شود و این نگاه باید مسلط باشد.
او طرح موزههای مشارکتی با سازمان میراث فرهنگی را از جمله طرحهایی دانست که از حدود هفت سال پیش در این سازمان پایهریزی شده است و اظهار کرد: براساس مصوبهی سازمان میراث فرهنگی در سال 1384 بحث ایجاد موزههای خصوصی، مشارکتی و تخصصی و موزههایی که بلاتکلیف به حال خود رها شدهاند، مطرح و قرار شد دستگاههای دولتی با کمک سازمان میراث فرهنگی، موزههای تخصصی در حوزههای خود ایجاد کنند. این طرح در برنامهی چهارم توسعه نیز مطرح بود و برخی سازمانها در این زمینه اقدام کردند، ولی برخی هنوز کاری انجام ندادهاند. سازمان میراث فرهنگی و اداره کل موزهها به هر سازمان و ارگان علاقهمندی که قصد دارد موزهی مشارکتی و خصوصی ایجاد کند، کمک خواهد کرد.
وی افزود: در همهی دنیا، رسم این است که سازمانها و ارگانهای مختلف در یک کشور، موزههایی بهصورت تخصصی ایجاد میکنند، ولی متأسفانه در ایران و حتی در تهران، هنوز این کار باب نشده است.
انتهای پیام
سرنوشت آثار استاد علیاکبر صنعتی چه خواهد شد؟
یک کارشناس مجسمهسازی از جمعیت هلال احمر خواست از تخریب موزه و آثار استاد علیاکبر صنعتی به علت فرسودگی ساختمان جلوگیری کند.
سید مجتبی موسوی، کارشناس مجسمهسازی و عضو سابق هیئت مدیره انجمن مجسمهسازان دربارهی موزه تعطیل شده استاد علیاکبر صنعتی به خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: موزه استاد صنعتی متعلق به جمعیت هلال احمر است و تعداد زیادی از مجسمهها و نقاشیهای این هنرمند در آن نگهداری میشود. مدتها این موزه باز بود و امکان بازدید از آن وجود داشت، اما به علت فرسودگی ساختمان تعطیل شد.
او افزود: این ساختمان هماکنون وضعیت نگرانکنندهای دارد و آثار این استاد هنرمند در وضعیت خوبی نیستند. این موضوع برای جامعه هنری و کسانی که به این موضوع حساس هستند ایجاد نگرانی کرده است.
موسوی همچنین عنوان کرد: آثار هنری موجود در این موزه که در اختیار جمعیت هلال احمر است، دارایی فرهنگی ارزشمندی است که شایسته است با وسواس و دقت نگهداری شود. امیدوارم با عزم مسئولان و مرمت ساختمان مجددا موزه بازگشایی شود و از آثار این استاد به نحو شایسته نگهداری کنند. امیدوارم با تغییرات مدیریتی در جمعیت هلال احمر شاهد اصلاح این وضعیت باشیم.
او همچنین دربارهی دلیل نگهداری آثار استاد صنعتی توسط جمعیت هلال احمر اظهار کرد: آقای صنعتی براساس یک توافقنامه، از جمعیت هلال احمر مقرری دریافت میکرد و آن ساختمان محل کارش بود. مجسمهها هم همانجا متصل به زمین هستند و ایشان در قبال کار هر ماه حقوق ماهیانه میگرفتند؛ بنابراین پس از درگذشت ایشان، آثار هم زیر نظر جمعیت هلال احمر نگهداری شد.
این کارشناس مجسمهسازی ادامه داد: فکر میکنم تا سال 86 موزه برای بازدید عموم باز بود و بعد تعطیل شد. بعد از نکوداشتی که سال 87 برای استاد صنعتی گرفته شد تعدادی از هنرمندان خواستار بازگشایی موزه شدند. موزه مدت کوتاهی باز بود و متأسفانه به دلیل فرسوده بودن ساختمان دوباره بسته شد.
موسوی در پایان خاطر نشان کرد: البته بسته بودن موزه به دلیل فرسوده بودن ساختمان غیرمنطقی نیست، اما باید در جهت مرمت و مقاومسازی آنجا و حفاظت از آثار اقداماتی صورت بگیرد. به هر حال جایی که متروکه باشد ممکن است هم به زبالهدانی و هم به محل کسبوکار غیرقانونی تبدیل شود. اگر موزه دوباره باز شود و رونق بگیرد، قطعا شاهد حفظ آثار و استقبال مردم خواهیم بود.
انتهای پیام
موزه استاد علیاکبر صنعتی مغازه دستفروشها شده است!
موزهی استاد علیاکبر صنعتی حالا نهتنها باید درد بیتوجهی متولیانش، یعنی سازمان میراث فرهنگی و هلال احمر را بر دوش بکشد، بلکه مدتی است انبار دستفروشهای میدان امام خمینی (ره) شده و کاربری جدیدی گرفته است و معلوم نیست در نهایت، چه بلایی بر سر مجسمههای این موزه بیاید که بنای آن هم یک اثر ثبت ملی است.
به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موزهی استاد علیاکبر صنعتی حالا به مغازهای تبدیل شده است که هر روز صبح، در آن باز میشود، کالاهایی از انبار مغازه بیرون آورده و برای فروش عرضه میشوند؛ اما کاش حکایت موزهی استاد علیاکبر صنعتی به همینجا ختم میشد، بهنظر میرسد ساختمان موزه به انبار دستفروشها تبدیل شده، انباری که درِ آن همیشه باز است و بهراحتی میتوان به آن رفتوآمد کرد.
هرچند دستفروشها به اینکه عکسی از آنها گرفته شود واکنش دارند و خود را عضوی از هلال احمر معرفی میکنند، اما آیا در این شرایط، مسوولان به مجسمههای ارزشمند باقیمانده از استاد صنعتی توجه دارند که پس از سالها لرزش روزانهی زمین براثر عبور مترو، حالا باید حضور دستفروشها را نیز تحمل کنند.
حدود یک سال پیش، امیدهایی برای بسته شدن تفاهمنامه میان سازمان میراث فرهنگی (بهعنوان متولی بنای تاریخی) و سازمان هلال احمر (بهعنوان مالک موزهی علیاکبر صنعتی) و حتی اختصاص اعتباری به این بنای تاریخی ایجاد شد که ظاهرا اکنون و با تغییر مدیر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، بار دیگر رها شده است.
به گزارش ایسنا، ساخت بنای موزهی استاد صنعتی همزمان با احداث میدان توپخانه در سال 1284 هجری قمری بهدستور میرزا تقیخان امیرکبیر آغاز شد. طبقهی نخست این بنا که در دورهی رضاشاه، اصطبل و طبقهی دوم آن هم مکان استراحت او بوده است. در آن زمان که استاد علیاکبر صنعتی توانست از این ساختمان بهعنوان کارگاه و بعدها بهعنوان محلی برای نصب آثارش استفاده کند. به این ترتیب، این ساختمان به موزه تبدیل شد و بعد از انقلاب نیز به جمعیت هلال احمر ایران تحویل داده شد. بعد از آن، بهمرور مردم برای دیدن آثار موزه به این بنا آمدند، اما از اوایل سال 1385 حرف و حدیثهایی درباره وضعیت نابسامان این بنا و در معرض خطر بودن آثار موجود در آن شنیده شد، در طول این سالها بنا به درخواست هنرمندان مجسمهساز، چندبار موزه برای مدت کوتاهی بازگشایی و دوباره بسته شد.
علاوه بر نگرانیهایی که دربارهی حفظ آثار استاد علیاکبر صنعتی وجود دارد، باید توجه کرد که پس از تخریب قسمتهای قابل توجهی از میدان توپخانه، ساختمان موزهی صنعتی، تنها بازمانده از این میدان قدیمی شد و به همین دلیل، این ساختمان توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت شد.
انتهای پیام
چرم نیما
مرحوم حسن ذاکری سعید
تولیدکننده انواع و اقسام محصولات با چرم طبیعی
آماده عقد قرارداد با کلیه شرکتها و ادارات
شماره تماس :55707394
همراه : 09197286656
آدرس کارگاه :میدان شمشیری - خیابان قزوین -جنب نمایندگی سایپا - خیابان لقمان حکیم- کوچه محمدزاده - پلاک 9
چرم نیما
مرحوم حسن ذاکری سعید
تولیدکننده انواع و اقسام محصولات با چرم طبیعی
آماده عقد قرارداد با کلیه شرکتها و ادارات
شماره تماس :55707394
همراه : 09197286656
آدرس کارگاه :میدان شمشیری - خیابان قزوین -جنب نمایندگی سایپا - خیابان لقمان حکیم- کوچه محمدزاده - پلاک 9
ست دو تکه چرمی کیف و کمربند
نوع چرم : چرم گاو
کلیه محصولات چرم نیما دارای یکسال گارانتی میباشد
مشکلات و راهکارهای تولید در صنایع دستی/۳
تولیدکنندگان صنایع دستی دلال شوند بهتر است/عدم وجود تقویم فصلی نمایشگاه صنایع دستی
قاسم مرادی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: در حال حاضر یک مشکل اساسی در صنایع دستی وجود دارد و آن هم این است که به خاطر عدم حمایت از تولیدکننده واقعی، بیشتر دلالها در میدان هستند و بیشتر نمایشگاهها را دلالها میبندند و تولیدکننده واقعی در این بین مظلوم واقع شده است.
وی با بیان اینکه با شرایط موجود تولید کننده فکر میکند بهتر است به سمت دلالی و خرید و فروش برود و آن هم به علت عدم حمایت دولت است، تصریح کرد: به عنوان مثال در برگزاری نمایشگاهها عدم مدیریت صحیح را شاهدیم و حتی یک تقویم فصلی در طول سال نداریم تا تولیدکننده بداند که در چه ماهی و در چه استانی نمایشگاه برقرار است و این در حالی است که طبق قانون در همه جای دنیا چنین تقویمی وجود دارد.
این تولیدکننده صنایع دستی ادامه داد: موضوع دیگر افزایش قیمت شدید محصولات صنایع دستی است که موجب کاهش استقبال از این محصولات شده است. بطوری که از دو سال پیش تاکنون قیمتها دو و نیم برابر شده است و از طرف دیگر کیفیت مواد اولیه به علت ورود مواد چینی پایین آمده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه امروز در نمایشگاه محصولات صنایع دستی، محصولات چینی اولویتدار شدهاند و این موضوع به دلیل عدم فیلتر شدن مناسب در برگزاری نمایشگاه صورت میگیرد، یادآور شد: متاسفانه بیشتر آنچه در این نمایشگاههای دیده میشود محصولات چینی است و با ادامه این روند طی 2 تا 3 سال آینده صنایع دستی رو به زوال میرود و به جایی خواهد رسید که صنایع دستی که به عنوان افتخار ایران بود را نخواهیم داشت .
مرادی گفت: علت این امر هم حذف تولیدکنندهها و میدانداری دلالها به دلیل اتفاقات موجود در معاونت صنایع دستی است و به این ترتیب تولیدکننده رفته رفته از بین میرود و هنرهای صنایع دستی ریشهکن میشود.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود بحث صادرات است که در این حوزه سازمانی نیست که از تولیدکنندهای که توانایی صادرات دارد حمایت کند. به عنوان مثال بنده مهر اصالت یونسکو را دارم اما باید بگویم تفاوتی بین من و کسی که این مهر را ندارد نیست، حتی فشار روی من بیشتر است و این موضوع به دلیل عدم کارشناسی بودن سازمان صنایع دستی است.
مرادی یادآور شد: معاونت صنایع دستی باید کارشناسان خود را الک کند وافراد شایستهای را جای آنها بیاورد. چرا که شاهدیم هنرمندان صنایع دستی وارد شغلهای دیگر میشوند و واقعا حمایت نمیشوند به خصوص در 4 تا 5 سال اخیر این هنرمندان در پائینترین سطح ارزشی حرمت و پیشکسوت قرار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هنرمندان صنایع دستی نیاز به کمک اورژانسی دارند.
انتهای پیام/
مشکلات و راهکارهای تولید در صنایع دستی/۲
تولید صنایع دستی برای تولیدکننده صرفه ندارد/اجحاف معاونت صنایع دستی در حق هنرمندان
نیما سعیدذاکری در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه مشکلات تولید در صنایبع دستی 3 تا 4 اخیر بیشتر شده است اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود این است که قیمت مواد اولیه صنایع دستی تقریبا دو برابر شده است و متأسفانه این موضوع موجب افزایش قیمت فروش شده و در نهایت کاهش تعداد فروش شده است، الان تمام محصولاتی که دو سال گذشته میتوانستیم آن را با قیمت مشخصی بخریم قیمتی دوبرابر حتی بیشتر پیداکردهاند و این زمینهای میشود که محصول تولیدکننده روی دستش میماند و نمیتواند محصول خود را به بازار عرضه کند.
وی افزود: مشکل افزایش قیمت اینجا بیشتر خود را نشان میدهد که تا بخواهد این قیمتهای جدیدی در بین مردم و بازار جا بیافتد، تولیدکننده یک ضرر بزرگ و هنگفتی خواهد کرد و تقریبا یک خواب چند وقته سرمایه خواهد داشت.
سعیدذاکری با بیان اینکه کارگاههای تولیدی الان حالت دلالبازی شده است و کسی دیگر تولیدکننده نیست چون قیمت تولید بالا درمیآید و برایشان نمیصرفد تصریح کرد: 15 سال پیش من یک کیف چرم را 4 یا 5 هزار تومان میفروختیم الان 10 برابر شده است با این وجود چطور میتوان بازار هدف را راضی و قانع کرد که این کار که پارسال 15 هزارتومان بوده امسال 40 تومان شده است را بخرد، تا بخواهیم این را جا بیاندازیم یک پروسه زمانی طولانی میطلبد.
این کارشناس صنایع دستی با بیان اینکه به نظرم در این بین معاونت صنایع دستی اجحاف بزرگی را در حق هنرمندان صنایع دستی کرده است یادآور شد: در سالهای گذشته انباری در کرج بود که در آن انبار به هنرمندان صنایع دستی، مواد اولیه صنایع دستی را با قیمتهای پائین میدادند که این یارانهای برای آنها بود ولی در سالهایی که سازمان صنایع دستی به سازمان میراث فرهنگی ملحق شد از آن انبار خبری نشد و حمایتی که باید سازمان از هنرمندان صنایع دستی انجام میداده است را نکرده است.
سعید ذاکری ادامه داد: به عنوان مثال اگر در حال حاضر بخواهیم یک کیف تولید کنیم و داخل آن کیف یک دکمه استفاده کنیم، باید این دکمه را از چین وارد کنیم در صورتی که داخل ایران هم میتوانیم آن را تولید کنیم ولی بسترسازی در صنایع دستی انجام نشده یا بهاداده نشده است و این کار در داخل انجام نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: اگر به صنایع دستی بها دهند شاید بتواند جای صادرات نفت را بگیرد و به جای اینکه نفت را صادر کنیم صنایع دستی را صادر کنیم چون بیش از 2 میلیون هنرمند صنایع دستی در کشور داریم که آنها میتوانند عدهای را وارد چرخه تولید کنند، البته اگر حمایت شوند.
این کارشناس صنایع دستی گفت: حمایت از تولیدکننده باید به گونهای باشد که تولیدکننده فکرش به تولید باشد نه اینکه فکر تولیدکننده اینگونه رقم خورد که چطور مواد اولیه را با قیمت بالا بخرد، بعد چطور تولید کند و چطور آن را بفروشد بلکه باید پشتوانهای برای تولیدات هنرمندان باید به وجود بیاید و کمیتهای در صنایع دستی باید تشکیل شود و به هنرمندان راهکار دهد که مواد اولیه و طراحی شما چه باشد که مردم خودمان و مردم کشورهای دیگر از آن خوششان بیاید بازارهای هدف را پیدا کنند که البته متأسفانه این را مشاهده نمیکنیم.
انتهای پیام/
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تدوین برنامههایی برای توسعهی اقتصاد صنایع دستی خبر داد.
وی ادامه داد: ما صنایع دستی را از هنرهای سنتی متمایز میکنیم و معتقدیم هنرهای سنتی هنرهای هستند که میراث فرهنگی ما محسوب میشوند و قدمت هنر ما را نشان میدهند و همان طوری که بودهاند، میمانند و ما حفظشان میکنیم و برایشان خرج میکنیم مانند زربفت، زرینبافت و زرینفام.
او توضیح داد: در حوزهی صنایع دستی، ما از این نظر حمایت میکنیم که سر پای خودش بایستد و با بازارهای هند، پاکستان و چین رقابت کند؛ اما از هنرهای سنتی برای همیشه حمایت میکنیم.
نامورمطلق بیان کرد: امیدوارم بتوانیم کمک کنیم صنایع دستی بهروز شود تا در نهایت، صنایع دستی به بخشهای دیگر کمک کند. صنایع دستی میتواند برای کشور بسیار اشتغالزا و ارزآور باشد و همیشه نیز اینگونه بوده، در گذشته نیز صنایع دستی برای تزیین نبوده، بلکه کاربردی بوده است.
معاون صنایع دستی گفت: فضای تفکر جهانی هم به سمت صنایع دستی پیش میرود. قبلا در دورهی مدرنیته، در جستوجوی کالاهای همشکل و تولید انبوه بودند؛ اما امروزه خوشبختانه در دورهی پستمدرن غربیها شرایط بهتری برای صنایع دستی وجود دارد. امروزه مردم برای سلیقهی خود و دیگران احترام قائلاند و دوست دارند آن چیزی را داشته باشند که مطابق سلیقهی خودشان است، اما در گذشته، انبوهسازی و یکنواختی بوده و مردم از این کارها خسته شدند.
وی دربارهی چند محور حمایتی در حوزهی صنایع دستی، اظهار کرد: ما باید از همهی زمینهها حمایت کنیم. در واقع، دو نوع تیپ حمایتی داریم؛ یکی حمایتهایی که برای همیشه هست و دیگری حمایتهایی که بهصورت مقطعی انجام میشود تا آن صنعت سر پای خودش بایستد.
نامورمطلق یادآوری کرد: خوزستان در عرصهی تولید صنایع دستی، عقب است و از استانهای پیشرو و پیشگام در این زمینه نبوده است، ولی در عرصهی رقابت خوب است. باید از کارهایی مانند خراطی حمایت و کارهایی مانند حصیربافی بهروز شود تا جوابگوی نیاز جوانان امروز باشند.
مشکلات و راهکارهای تولید در صنایع دستی/۱
امیری: پروانه کارگاههای تولیدی صنایع دستی برای شهرداری نامفهوم است/گرانی مواد اولیه داخلی توجیه ندارد
شهرام امیری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص مشکلات تولید در صنایع دستی اظهار داشت: یکی از مشکلات تولید محصولات صنایع دستی فضای کارگاه های تولیدی صنایع دستی است که در این زمینه تعامل بین شهرداری و معاونت صنایع دستی کمرنگ است چرا که وقتی یک کارگاه تولیدکننده، پروانه تولید میگیرد در برخی اوقات شهرداری اعلام میکند که باید این کارگاه به حالت تجاری تغییر کاربری دهد در حالی که اگر کارگاههای تولیدی کوچک که برخی از آنها در خانههای کوچک و به صورت استیجاری هستند بخواهند تغییر کاربری دهند حتماً باید صاحب ملک باشند و با این وجود بساط بسیاری از کارگاههای تولیدی کوچک برچیده خواهد شد.
وی با بیان اینکه به نظر میرسد اعتبار پروانههای تولیدی برای شهرداری مفهومی ندارد تصریح کرد: کارگاههای تولیدی 3 دسته هستند، دسته ای کارگاههای خانگی هستند که به تولید محصولات محدود یا کالاهای نفیس میپردازند، دسته دیگر کارگاه بزرگتر هستند که خط تولید دارند و دارای پرسنل هستند و کالای مشخصی را تولید میکنند و دسته آخر هم کارخانههایی هستند که صنعتیترند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد این است که همه قوانین از جمله مالیات بر ارزش افزوده برای همه این کارگاهها یکسان است که باید تفکیک شوند و به کارگاه های کوچک توجه بیشتری شود.
امیری با بیان اینکه موضوع مهم دیگر در این زمینه گرانبودن مواد اولیه است ادامه داد: به دلیل تعدد رشتههای صنایع دستی، مواد اولیهها با هم فرق دارند به عنوان مثال در رشتههای چوب، غالب این مواد داخلی است و خوشبختانه در این حوزه خیلی محدودیت در کشور وجود ندارد اما در اینجا یک سوال وجود دارد که چرا با وجود داخلیبودن این مواد، قیمت آنها با افزایش قیمت دلار بالا میرود، به طوری که چوبِ کیلویی 700 تومان، الان کیلویی 7 هزار تومان شده است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه موجب میشود کارگاههای کوچک دچار تزلزل شوند و نتیجه این امر هم افزایش قیمت محصولات نهایی صنایع دستی است که هنرمندان تولیدکننده را با مشکل فروش محصولات خود مواجه میکند.
وی اضافه کرد: در این بین باید در نظر داشت که در برخی از رشتهها مانند میناکاری، مواد اولیه از خارج کشور وارد میشود که بسیار گران هستند که به این علت برخی تولیدکنندهها مجبور میشوند که از مواد اولیه چینی به علت ارزانقیمتی آنها استفاده کنند که خود این امر هم موجب میشود که کیفیت محصولات صنایع دستی پائین بیاید و پائینآمدن این کیفیت هم موجب کاهش صنایع دستی خواهد شد.
امیری با بیان اینکه در گذشته برای اینگونه مواد اولیه یارانه میدادند یادآور شد: دولت میتواند با کمک بخش خصوصی این مواد را یا ارزان وارد کنند یا یارانه ای به این حوزه اختصاص دهند.
انتهای پیام/
یک بنای بزرگ هخامنشی، از دوره کوروش کشف شد+عکس
بنایی بزرگ از دوره هخامنشیان در نزدیکی تخت جمشید کشف شدهاست. باستانشناسان معتقدند این بنا که در دوره کوروش ساخته شده، احتمالا نیایشگاهی از دوره هخامنشیان بوده که به دست هنرمندان بابلی پدیدی آمدهاست. شاهد این امر کشف آجرهای منقوش لعابدار به نقش موشخوشو، نماد مردوک، خدای بابلیان است.
![]() |
باستانشناسان موفق به کشف بنایی منحصر بهفرد از دوره هخامنشی شدند |
![]() |
معماری بدست آمده در تل آجری |
![]() |
بخشهای بدست آمده از معماری در محوطه باستانی تل آجری |
![]() |
نمونهاز از نقش روی آجر؛ احتمالا متعلق به قسمت گردن موشخوشو |
![]() |
نمونهاز از نقش پای گاو که در تل آجری بدست آمدهاست |
![]() |
ملات قیر برای محافظت از آجرهای لعابدار |
![]() |
بخشی از معماری بدست آمده در تل آجری |
![]() |
باستانشناسان احتمال میدهند که این بنا نیایشگاه باشد |
![]() |
تصویری از موشخوشو که در دروازه ایشتار بابل کشف شدهاست |