فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima

نمایشگاه نقاشی قهوه خانه ای  که قرار بود در فرهنگسرای فردوس برگزار شود تا اطلاع


 
نمايش سفالينه‌هاي دست‌ساز هنرمندان آبيک در گالري بن بست پايتخت
استان: تهران
 
 
هنرمندان شهرستان آبيک سفالينه‌هاي دست ‌ساز خود را به درخواست مديريت نگارخانه بن بست در تهران به معرض نمايش عموم مي‌گذارند.

پيش از اين نمايشگاهي از سفالينه‌هاي دست‌ساز گروهي از هنر آموختگان و هنرمندان مرکز آموزش هنرهاي سنتي و صنايع دستي شهرستان آبيک با مديريت و حمايت رياست اين مرکز در نگارخانه آيه در تهران نيز برگزار شده بود.

پس از برپايي نمايشگاه و فروشگاه و با توجه به استقبال عظيمي که از اين نمايشگاه به عمل آمد، بار ديگر اين آثار به نمايش گذاشته خواهد شد.

اين نمايشگاه در دهه فجر در نگارخانه بن‌بست ميزبان علاقه‌مندان است و پيش‌بيني مي‌شود که ارائه کنندگان و هنرمندان سازنده اين آثار به منظور شرکت در نمايشگاه پيش رو طرح‌هاي متنوع ديگري را نيز به مرحله ساخت و توليد رسانده تا در اين نمايشگاه نيز بار ديگر بازديد کنندگان را شگفت‌زده کنند.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 10 دی 1391برچسب:تلفيق سفال و شيشه ابداع صنعتگر خوزستاني, توسط نیما ذاکری سعید |


 
 
استان: خوزستان
 
 
ايجاد جلوه‌هاي لعاب‌گونه روي بدنه‌هاي سفالي از طريق بازيافت پرتي‌هاي شيشه ابداعي نو در حوزه تلفيق سفال و شيشه است که پژوهشگر و هنرمند خوزستاني طي پژوهش‌ها و آزمايش‌هاي گوناگون در مقوله صنايع دستي بدان دست يافته است.

  اداره کل ميراث فرهنگي خوزستان، « زهره پرويزي برجوئي راکي» هنرمند و صنعتگر خوزستاني در اين باره گفت: در اين پژوهش سعي شده است با استفاده از مقاوم سازي بدنه‌هاي سفالي و رفع تنش در شيشه با اجراي تکنيک‌هاي ابداعي به جلوه‌هاي لعاب‌گونه منحصر بفردي دست يافت که حاصل هم نشيني شيشه و سفال است.

اين هنرمند که مدت 2 سال بر روي اين پروژه تحقيق کرده است در ادامه افزود: در اين پژوهش ساختار شيشه و سفال هماهنگ و سازگار و شيشه در ضخامت‌هاي مختلف بدون هيچگونه تنش در شيشه يا بدنه سفال قابل اجرا شده است.

زهره پرويزي برجوئي راکي مدت 14 سال در زمينه سفال و سراميک به خلق آثار زيبايي پرداخته است و هم اينک سرپرست مرکز آموزش و پژوهش سفال و سراميک اداره کل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري خوزستان است.

وي داراي کارشناسي مديريت فرهنگ و هنر است و در حال حاضر به ادامه تحصيل کارشناسي ارشد اين رشته مشغول است.

مه آلوده غلیظی که امروز همچون چتری تهران را در برگرفته، جدا از دشوار کردن تنفس برای پایتخت نشینان، شعاع دید در تهران را نیز به شدت کاهش داده، به طوری که امروز ظهر امکان رویت برج میلاد از خیابان گیشا وجود نداشت. دروس و اقدسیه آلوده‎ترین مناطقی از تهران هستند که آلایندگی آن‌ها اندازه‎گیری شده است.

 
به گزارش CHN، اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حاکی از آن است که تهران در وضعیت ناسالم یا به عبارتی «هشدار» قرار دارد. این داده‌ها تاییدی است بر آن چه امروز شهروندان در خیابان‌های تهران با آن دست به گریبان بوده اند.
 
بر اساس داده های منتشر شده از وضعیت آلاینده‌های تهران در تاریخ دهم دیماه، شاخص آلودگی هوای امروز پایتخت، روی عدد 141 ایستاده است. این در حالی است که شاخص آلاینده‌های دیروز تهران 102 بود و شاخص استاندارد، 100 تعریف شده است. متهم اصلی بردن شرایط آلاینده‌های پایتخت به وضعیت هشدار، به سیاق ماه‌های اخیر، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بوده است. به بیان دیگر شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوای امروز تهران 141 گزارش شده‌است.
 
اما تجربه امروز تردد در خیابان‌های تهران و وجود مه غلیظ آلوده، وضعیت هشدار و هوای ناسالم پایتخت را با تردید مواجه می‌کند، گو این که شهروندان تصور می‏کنند هوای امروز نه در وضعیت هشدار که در وضع اضطرار است.
 
«یوسف رشیدی»، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گو با CHN در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اعلام وضعیت هشدار به نظر می‌رسد آلاینده‌های هوای تهران در وضعیت اضطرار قرار دارند، گفت: «وضعیت آلودگی هوای تهران بر اساس استانداردها و روش‌های سازمان بهداشت جهانی بر اساس میانگین 24 ساعته به دست می‌آید.»
 
به گفته او، ممکن است در ساعت‌هایی از 24 ساعت که میانگین آلاینده‌ها در آن 141 بوده، آلایندگی بسیار بالاتر از این حد نیز بوده باشد اما از آن جا که معیار میانگین 24 ساعته است، در نهایت وضعیت هوا ناسالم و نه در حالت اضطرار گزارش می‌شود.
 
هرچند امروز جوانان و افراد سالم نیز از تنفس در هوای آلوده تهران شکایت داشتند و تاثیرات آن را بر روند فعالیت‌های خود مشاهده می‌کردند اما در چنین وضعیتی به گروه‌های حساس جامعه گفته شده از منزل خارج نشوند. این گروه‌ها شامل سالمندان، زنان باردار، کودکان و نیز بیمارانی هستند که با مشکلات قلبی و ریوی دست به گریبانند.
 
مه آلودگی؛ مرگ شهروندان
پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که آلودگی هوای تهران در ابتلا به سرطان خون در کودکان تهرانی و نیز بالا رفتن نرخ سقط جنین تاثیر بسیاری دارد. به علاوه چندی پیش اعلام شد که سالانه 4 تا 5 هزار نفر از شهروندان تهرانی به دلیل پیامدهای آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. گفته می‌شود که این آمارها در حالت خوش بینانه برآورد شده‌اند و وضعیت سلامت شهروندان تهرانی به مراتب بدتر از این است


به مناسبت فرا رسيدن اربعين حسيني
کارگاه نقاشي قهوه‌خانه‌اي در نگارخانه پرديسان برگزار مي‌شود
استان: تهران
 
 
نگارخانه پرديسان فرهنگسراي فردوس به مناسبت فرا رسيدن اربعين حسيني، کارگاه نقاشي قهوه‌خانه‌اي با موضوع روايت‌هاي عاشورايي را برگزار مي‌کند.

اين کارگاه با هدف زنده نگه داشتن حوادث و وقايع عاشورا روز سه شنبه 12 دي ماه ساعت 14 در نگارخانه پرديسان برپاست. احمد ميرزا زاده، هنرمند نقاش قهوه‌خانه‌اي اين اثر را در ابعاد 90-140 به صورت زنده اجرا مي‌کند و پس از اتمام آن در فرهنگسراي فردوس نصب و در معرض نمايش قرار مي‌گيرد.

نقاشي قهوه خانه‌اي گونه‌اي از نقاشي ايراني است که داستان‌هاي مختلف را به ساده‌ترين شکل تصويري روايت مي‌کند. داستان‌هاي شاهنامه، حماسي، مذهبي و رسم و رسومات قديم موضوع اصلي نقاشي‌هاي قهوه خانه‌اي است. نقاشي قهوه‌خانه‌اي براي بازگويي واقعه کربلا تاثير گذارترين وسيله هنري بوده است.

علاقه‌مندان براي شرکت در اين کارگاه هنري مي‌توانند روز سه شنبه 12 دي به نگارخانه پرديسان واقع در فلکه‌ دوم صادقيه، بلوار فردوس بعد از چهارراه مخابرات مراجعه کنند و يا براي کسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن44000203 تماس بگيرند.

احمد ميرزا زاده متولد1362، جوان‌ترين نقاش قهوه‌خانه‌اي در ايران است و زير نظر استاد صادق تبريزي اين هنر را فرا گرفته است. وي همچنين نمايشگاه‌هاي متعددي را برگزار کرده است.

پيکر ميناکار برجسته اصفهان در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده شد
استان: اصفهان
     
 
 
 
استاد باقر اسماعيلي هنرمند برتر عرصه هنرهاي سنتي و صنايع دستي کشورمان که روز پنج شنبه 7 دي ماه در سن 52 سالگي بر اثر سکته مغزي در بيمارستان درگذشت، در قطعه نام آوران باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد.

پيکر مرحوم استاد باقر اسماعيلي با حضور جمع کثيري از هنرمندان، پيشکسوتان، مسوولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، مسوولان اتحاديه سراسري صنايع دستي کشور و شاگردانش به سمت باغ رضوان اصفهان تشييع و به خاک سپرده شد.

از جمله نفيس‌ترين آثار مرحوم باقر اسماعيلي مي‌توان به ميناکاري و نگارگري‌هاي حرم مطهر حضرت امام حسين (ع)، حرم مطهر حضرت عباس (ع)، حرم مطهر حضرت زينب (س) و حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) اشاره کرد.

يکي از ارزشمندترين آثار ايشان گلدان مينايي موزه‌اي است که 3 متر ارتفاع دارد و قبل از انتقال به بيمارستان مراحل تکميلي آن را نيز نگارش کرده و "برج هنري مينا" را بر آن نام نهاده که با پيگيري اتحاديه صنايع دستي استان اصفهان براي جانمايي و فروش اين اثر به برج ميلاد تهران اقداماتي انجام پذيرفته است.



 
پيام تسليت معاونت صنايع دستي کشور به مناسبت درگذشت استادان اسماعيلي و دهواري
استان: تهران
 
 
سرپرست معاونت صنايع دستي و هنرهاي سنتي کشور درگذشت استاد «باقر اسماعيلي» را به خانواده اين هنرمند بزرگوار و جامعه هنرمندان تسليت گفت.

«امير اميني» با اشاره به اين که درگذشت اين استاد کام هنرمندان ايراني به ويژه هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي را تلخ کرد، افزود: «مرحوم اسماعيلي» هنرمندي پرتلاش و خستگي ناپذير بود که از نوجواني به هنر مينا کاري مشغول و در يک کلام استادي بي‌بديل بوده است که سال‌ها بايد بگذرد تا همانندي چون او به منصه ظهور برسد.

وي ادامه داد: فقدان اين استاد بزرگ و گرانقدر را به خانواده وي و عموم هنرمندان ايراني تسليت مي‌گويم و علو درجات را براي ايشان از خداوند متعال مسئلت دارم.

اميني خاطرنشان کرد: آثار او بي‌ترديد در ياد و خاطره تمامي هنرمندان و هنردوستان باقي خواهد ماند.

وي همچنين در ادامه در گذشت «دل مراد دهواري» احيا کننده سفال کلپورگان را از رويدادهاي ناگوار هفته گذشته نام برد و يادآور شد: درگذشت اين استاد بزرگ و گرانقدر را نيز به خانواده ايشان و عموم هنرمندان ايراني تسليت مي‌گويم.

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 7 دی 1391برچسب:ریاست جدید سازمان صنایع دستی کشور انتخاب شد , توسط نیما ذاکری سعید |

پس از چند هفته بی معاونت بودن سازمان صنایع دستی کشور بالاخره جناب آقای امینی به عنوان ریاست جدید انتخاب شدند که به ایشان تبریک عرض مینماییم .


 
فرهنگسراي خاوران ميزبان نمايشگاه تذهيب گل و مرغ
استان: تهران
 
 
نمايشگاه تذهيب گل و مرغ آثار استاد «زهره ناظري» از تاريخ 2 الي 7 دي در نگارخانه شماره 1 فرهنگسراي خاوران برپاست.

نمايشگاه تذهيب گل و مرغ با هدف آشنايي مردم با هنر تذهيب و حمايت از هنرمندان براي رسيدن به درجات بالاي هنري برگزار مي‌شود. در اين نمايشگاه 40 اثر در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرد.

علاقه‌مندان به بازديد از نمايشگاه مي‌توانند همه روزه به جز ايام تعطيل از ساعت ٩ الي ١٨ به نشاني ميدان خراسان، خيابان خاوران، فرهنگسراي خاوران مراجعه کرده و يا براي کسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 33015423 تماس حاصل کنند.

انگار همین دیروز بود با او در نمایشگاه صنایع دستی تهران دست دادم و رو بوسی کردسم پیرمرد مهمان نواز سیستان و بلوچستان ،هب بار که نمایشگاه صنایع دستی در زاهدان بود او مارا دعوت میکرد و با کلی مهمان نوازی ما را در آغوش میگرفت یادش جاویدان باد و از طرف هنرمندان صنایع دستی تهران و کارآفرینان در گذشت دلمراد دهواری را به خانواده و تمام هنردوستان ایران زمین علی الخصوص برادران سنی تسلیت عرض می نماییم .

نیماذاکری سعید


عکاس: Chtn.ir
 
«دلمراد دهواري» احيا کننده هنر 7 هزار ساله کلپورگان درگذشت
استان: سيستان و بلوچستان
 
 
«دلمراد دهواري» هنرمند نام آشنا و پيشکسوت سيستان و بلوچستان که هنر 7 هزار ساله کلپورگان حياتش را مديون وي است، روز گذشته در روستاي کلپورگان دار فاني را وداع گفت.

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سيستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ميراث آريا (chtn)، با اعلام اين خبر ضمن عرض تسليت به جامعه هنرمندان کشور گفت: استاد دهواري از هنرمندان سخت‌کوش عرصه سفال کلپورگان و نيز حصيربافي بود که با پذيرفتن مسووليت کارگاه سفال کلپورگان براي تعدادي از زنان روستايي ايجاد اشتغال کرد.

«مهدي اوکاتي» با اشاره به اين که اين هنرمند توليدات زنان روستاي کلپورگان را به نمايندگي از آن‌ها در نمايشگاه‌هاي صنايع دستي عرضه مي‌کرد، گفت: درگذشت اين هنرمند را به خانواده وي که هنرمنداني برجسته و پرتلاش هستند تسليت مي‌گوييم.

وي با اشاره به اين که مرحوم دهواري در سن حدود 50 سالگي درگذشت، تصريح کرد: پدر اين صنعتگر نيز روز گذشته پس از شنيدن خبر فوت فرزندش در مراسم خاکسپاري وي درگذشت.

روستاي کلپورگان در25 کيلومتري شرق سراوان واقع شده و مردم آن به زبان بلوچي تکلم مي‌کنند و شغل عمده مردم اين روستا کشاورزي، سفال‌سازي و حصير بافي است.

روح استاد «دلمراد دهواري» شاد و يادش گرامي باد.

بعضی از مدیران که لایق پست های نشسته بر آن را ندارند از ساده گی ارباب رجوع و اطرافیان استفاده کرده و این خلاء را در خود پر میکنند و به نام خود طرح های دیگران را ثبت میکنند مثال :

هنرمندی پیش مدیری رفت و کارهایی که قرار بود انجام دهد را به وی گفت و این هنرمند برای آنکه مجوزهای فوق برای انجام این کار را بگیرد در طول مدتی کوتاه تا به خود آمد دید طرح هایش را به مدیری که گفته دارد اجرا میکندو خیلی راحت طرح ها به اسم آن مدیر نا لایق ثبت شد .

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 دی 1391برچسب:آثار تاریخی ایران میمیرند و هیچکس کاری نمیکند ؟, توسط نیما ذاکری سعید |

بقعه تاریخی یزد، تبدیل به محلی برای انباشت زباله شد. این در حالی است که طی چند سال گذشته بناهای تاریخی بسیاری تبدیل به زباله دانی شده‌اند.

 
آب انبار "حوض برجی مشهد"، بناهای تاریخی روستای دوسیران کازرون، گرمابه 800 ساله منشاد یزد، قصر ابونصر در شیراز و ... از جمله بناهای تاریخی هستند که در چند سال اخیر، خبرهای مربوط به زباله‌دانی شدن آن‌ها در رسانه‌ها منتشر شده است.
 
قلعه ابودرداء در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده و قرار بر این بود که مورد حمایت قوانین و ضوابط میراث فرهنگی باشد. اتفاقی که هرگز نیافتاد
 
بقعه ابودرداء یزد یکی دیگر از این بناهاست که به تازگی نه تنها تبدیل به زباله‎دانی شده بلکه در آستانه تخریب کامل هم قرار گرفته است. این بنای تاریخی که متعلق به قرن هفتم است، سال‌هاست در فهرست میراث فرهنگی قرار گرفته اما هر روز وضعیت آن به دلیل بی‎توجهی بدتر از روز قبلش می‌شود.
 
یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های یزد تبدیل به زباله‌دانی شده‌است
 
«امیرترقی نژاد»، فعال و دوستدار حوزه میراث فرهنگی درباره وضعیت کنونی این بقعه هشدار داده و  گفت: «یکی از قدیمی‌ترین بقعه‌های تاریخی یزد در آستانه تخریب قراردارد.»
 
او در گفت و گو با CHN عنوان کرد: «شواهد عینی نشان می‌دهد که بقعه تاریخی ابودرداء هم اکنون به آشغال‌دانی اهالی محل و کسبه بازارقرار گرفته است و همین امر باعث شده که این بنای تاریخی از ریخت افتاده و دیگر مکانی نشان‌دهنده هویت و تاریخ مردم نباشد.»
 
این نمای کلی از بقعه تاریخی است که هر لحظه امکان فرو ریختن کامل آن می‌رود
 
به گفته او، این بقعه تاریخی دربافت تاریخی یزد درمحله دارالشفاء، کوچه دارالشفاء، نزدیک به چهارسوق قرار دارد و دیگر بنای نیست که گردشگران برای بازدید از آن به این محله بیایند.
 
این فعال حوزه میراث فرهنگی ادامه داد: «بقایای ویران شده سید ابودرداء منحصر به سه دیوار است که دراین ویرانه بقایای مخروبۀ محراب با مقرنس گچبری هنوز دیده می شود.»
 
تاریخ آمیخته با زباله در قلعه یزد
 
ترقی‎نژاد گفت: «هرچند که دیگر این بنا مخروبه و محل انباشت زباله شده‌است؛ اما هنوز هم برکنار دیوار مخروبه آن شمع و چراغ روشن می‎کنند و حاجات و نذرهای بسیاری برای این بقعه تاریخی که زمانی زیارتگاه مقدسی بوده، می آورند.»
 
گفته می‌شود که سبک بنا گواه قدمت آن، به احتمال قوی از عصر مغول است. این بقعه تاریخی مربوط به قرن 7 به شماره 13914به ثبت ملی آثار تاریخی ایران رسیده است


 
فروش بافته‌هاي عشايري ايران با 10 درصد تخفيف در برج ميلاد

 
 
نمايشگاه دست‌بافته‌هاي روستايي و عشايري ايران در قالب نمايشگاه فرش در برج ميلاد تهران برپاست.

نمايشگاه فرش‌هاي دست‌بافت و همچنين بافته‌هاي روستايي و عشايري ايران در برج ميلاد تهران برپاست و علاقه‌مندان مي‌توانند به صورت رايگان از اين نمايشگاه بازديد کنند.

در اين نمايشگاه 40 شرکت کننده از شهرهاي تبريز، قم، تهران، شيراز، چهارمحال و بختياري، اصفهان و... آخرين بافته‌هاي خود را به صورت فرش يا تابلو فرش ارائه کرده‌اند.

اين نمايشگاه که در زير بنايي به وسعت 2000 مترمربع برپا است، از سوم تا هشتم دي ماه در طبقات اول و دوم لابي برج ميلاد تهران برپاست و علاقه‌مندان مي‌توانند از ساعت 15 تا 22 به صورت رايگان از آن بازديد کنند.

خريداران فرش و يا تابلو فرش از اين نمايشگاه مي‌توانند از مزاياي تخفيف 10 درصدي برخوردار شوند.

پیکر نیما نهاوندیان سه‌شنبه تشییع می‌شود

 

 مراسم تشییع پیکر نیما نهاوندیان، مجری برنامه‌های «ورزش از نگاه دو»، «دورخیز» و «توپ طلایی» با حضور مدیران، هنرمندان و برنامه‌سازان رسانه ملی و با همراهی خانواده و دوستان آن مرحوم، ساعت 9 و 30 دقیقه روز سه شنبه از مقابل ساختمان شبکه دو واقع در خیابان الوند برگزار می‌شود.

پس از برگزاری مراسم، پیکر آن مرحوم به سمت بهشت زهرا (س)‌ برده و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود.

مرحوم نهاوندیان متولد 12 فروردین ماه 1359 و دارای مدرک لیسانس علوم کشاورزی از دانشگاه گرگان بود.

نهاوندیان از یکم اسفند سال 78 همکاری خود را با صداوسیمای مرکز گلستان آغاز کرده و همچنین از پنجم تیر ماه 1382 تاکنون مجری برنامه‌های ورزشی و اجتماعی شبکه دو سیما بوده است.

او در شبکه جام جم هم اجرای برنامه‌های متعددی را عهده‌دار بود و در رادیو ایران هم به عنوان گوینده و مجری کارشناس حضور داشته است.

مرحوم نهاوندیان در صداوسیمای مرکز گلستان هم به عنوان گوینده رادیو و گزارشگر بازی‌های بسکتبال تلویزیون مشغول به کار بوده است.

علت مرگ وی از سوی خانواده‌اش ضربه مغزی اعلام شده است.

               

 

متاسفانه در عکس روبر که صنایع دستی ایرانی قرار گرفته است 70 در صد جعبه ها چینی است .
این عکس و خبر مربوط به بسته بندی محصولات صنایع دستی ایرانی است که در سایت میراث آریا که متعلق به سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است !


ارسال خبر : 2 دي 1391  (11:42)
   
 
 
توجه به بسته‌بندي راه را براي توسعه بازار فروش سفال هموار مي‌کند
استان: همدان
 
 
توجه به امر بسته‌بندي صنايع دستي در لالجين رونق فروش اين محصولات را در بازارهاي داخلي و خارجي به دنبال خواهد داشت و اين راهکار مي‌تواند راه را براي توسعه و ايجاد بازار فروش صنايع دستي و هنرهاي سنتي هموارتر کند.

به گزارش ميراث آريا (chtn)، با توجه به حضور هنرمنداني متبحر در عرصه سفال و سراميک در لالجين، اين شهرستان از ديرباز يکي از سه قطب مهم گردشگري در استان همدان بوده است.

چنانچه بسته‌بندي مناسبي براي سفال‌هاي لالجين تعيين شود و سفالگران و سفال‌فروشان متقاعد شوند محصولات خود را در پکيج‌هاي مناسب قرار دهند، در فروش صنايع دستي بيش از پيش موفق خواهند بود.

بسته‌بندي مطلوب و استاندارد، وسيله ارتباط ذهني خريدار و فروشنده است و موجب افزايش رغبت مشتريان براي خريد خواهد شد.

در حال حاضر اغلب توليدات صنايع دستي در لالجين بدون بسته‌بندي مناسب در نمايشگاه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه شده و يا به ساير کشورها صادر مي‌شود.

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:چرمسازی چیست ؟علاقمندان به صنعت چرم بخوانند,, توسط نیما ذاکری سعید |

چرمسازی یا دباغی پوست فرآیند فیزیکیشیمیایی است که بر اثر اعمال فیزیکی و تاثیرات مواد شیمیایی و یا گیاهیپوست خام فاسد شدنی به کارایی فاسد نشدنی و با ارزش و قابل استفاده برایانسان بنام چرم تبدیل می شود.مراحل چرمسازی
به طور کلی پوست خام پس از طی مراحل زیر به چرم تبدیل می شود

۱)مرحله خیساندن و شستشو
خیساندن پوست در حوضچه هایی که دارایپره جهت جابجایی پوستها است و یا در بالابان (درام) انجام می شود پوستهاینمک سود شده را در این مکانها قرار داده، آب سرد روی آنها جریان می دهند بهاین ترتیب نمک در آب حل شده، غلظت نمک در فضای بین الیاف پوست کم می شودحذف نمک از بین الیاف پوست، فشار اسمزی آب را داخل الیاف بالا برده و پوستدوباره آب دار می شود. ضمن اینکه پوست آب را به خود می گیرد پروتئین هایکروی نیز از الیاف کلاژن خارج می شوند پروتئین های کروی جدا شده شاملآلبومین خون و پروتئین های دیگر محلول در آب می باشد که با کم شدن نمک باآب شسته شده و از پوست خارج می شود. بدیهی است ماندن این پروتئین ها میانالیاف پوست از کیفیت چرم ساخته شده می کاهد.
برای تهیه چرم مرغوب باید در مرحله خیساندن به نکات زیر توجه کرد:
- استفاده از مواد ضد باکتری جهتجلوگیری از احتمال رشد مجدد باکتریها که می تواند به کارگران صدمه برساندیا موجب انتشار و سرایت بیماری شود و یا به سه بخش سطحی پوست صدمه بزند کهمعمولا از ترکیب های آروماتیک کلردار استفاده می شود.
- توجه به دمای آب خیساندن که اگر بالاباشد موجب فعالیت باکتریها و اثر تخریبی آن بر پوست می شود هر چند که بالابردن دمای آب عمل خیساندن را سرعت می بخشد ولی بالا بردن بیش از حد دماموجب پایین آوردن کیفیت چرم حاصل و ناهمواری الیاف و رگه رگه شدن چرم میشود.
- به کار بردن مواد افزودنی مثل سولفید سدیم (S2Na) یا تترا سولفید سدیم (۴S2Na) به آب مصرفی که با تاثیر بر کراتینی مو، موجب سست شدن ریشه مو می شود.
- زمان خیساندن که حداقل ۴۸ ساعت می باشد. که پس از این مدت پوستها را شستشو می دهند.
نتیجه فرآیند خیساندن و شستشوی پوست عبارتست از:
- پوست از خون و آلودگی ها پاک می شود.
- پروتئین های محلول در آب (کروی) از پوست جدا می شوند.
- مواد شیمیایی به کار رفته به منظور نگهداری و گندزدایی پوست از آن جدا می شود.
- در اثر خیساندن پوستها با جذب آب کافی به حالت طبیعی خود بر می گردند و دباغی بر روی آنها به آسانی انجام می گیرد.

۲) آهک دهی
عمل آهک دهی برای سست کردن ریشه مو- بالا بردن PH و از بین بردن یا کمک به از بین بردن در مراحل بعدی پروتئین های زاید و چربیهای موجود در پوست می باشد. آهک آبدیده (O2CaOH) هر چند که انحلال پذیری کمی در آب دارد می تواند PH محلول را تا ۵/۱۲ افزایش دهد. آهک آبدیده سبب آبکافت (Fibrous Structure) پروتئین ها و تجزیه تدریجی ساختار آنها می‌شود. تاثیر آهک آبدیده بر رویسه نوع پروتئین اصل موجود در پوست متفاوت است. انحلال پذیری پروتئین هایکروی زیاد است. کلاژن نیز تنها در مجاورت اسیدها و بازهای قوی و در مدتنسبتا زیادی حل می شود. این محیط بدون اینکه به کلاژن پوست و در نتیجه بهکیفیت چرم آسیبی وارد کند موجب شکسته شدن مولکولهای کراتینی مو و حل شدنآنها می شود و ریشه مو را به حد مطلوبی سست می کند. این محیط با تاثیر برروی مولکولهای پروتئین های آلاستین آنرا آماده حذف کامل در مرحله آنزیم دهیمی نماید و پروتئین های کروی را کاملا از بین می برد.

۳) لش زدایی (Fleshing)
لش گیری برای حذف تمامی بافت های غیرضروری پوست که در سطح درونی و بدون موی پوست وجود دارد پس از مرحله آهک دهیانجام می گیرد. پس از اینکه پوست کاملا پس از جذب آب نرم شد زایده هایچسبیده به قسمت گوشتی که به هنگام جدا کردن پوست از لاشه رویان باقی میماند به همراه بافت های زاید دیگر توسط دستگاهی بنام لش براز پوست جدا میشود. این عمل باعث می شود که مواد شیمیایی که در مرحله بعدی به پوست دادهمی شود به طور یکنواخت و به خوبی داخل پوست نفوذ کند و موجب بالا بردنکیفیتمحصول شود.

۴) مو گیری
مو گیری پوست های بز و گوسفند با مالیدنمحلولی از آهک و سولفید سدیم به قسمت لش پوست انجام می گیرد و پوستها پساز مالیدن محلول بطوریکه سمت لش به طرف داخل باشد به تعداد ۴۰ تا ۵۰ میکنند در این طریق پوستهای شده بایستی به مدت یک شب به همان حالت باقیبمانند پس از طی این مدت مو به راحتی از پوست توسط دستگاه یا کارگر جدا میشود. برای اینکه مو‌گیری در زمان کمتری انجام شود می توان از سولفور سدیمبه تنهایی استفاده کرد. با آمیختن مناسب در متیل آمین، آهک، کربنات سدیم وسولفیدات سدیم نیز می توان در مورد پوستهای تازه و نمک سود شده که نتیجهخوبی دارد استفاده کرد.
برای مو گیری پوستهای سنگین (گاو،گوساله و گاومیش و…) روش مو زدایی همراه با تجزیه ساختار مو به کار گرفتهمی شود که در این روش پوستها را حداقل بالابان (درام) قرار می دهند وسولفید سدیم وسولفیدات سدیم به اندازه مناسب به آب داخل بالابان اضافه می کنند و به این طریق موزدایی انجام می‌شود.

۵) آهک گیری و آنزیم دهی
به منظور حذف آهک اضافی و تنظیم PH برای مرحله آنزیم دهی باید هیدروکسید کلسیم ۲(OH)Ca جذب شده در پوست را از آن خارج کرد و PH پوست را پایین آورد. برای پایین آوردن PH مقدار اسید ضروری است مثل اسید هیدروکلریک باید توجه داشت که بین مقدارمواد مصرفی تعادل برقرار باشد تا آهک بصورت محلول درآورده و به آسانی ازپوست خارج شود. آهم و مواد دیگر همراه پوست را می توان به روش شستشو با آبیا اسید و سولفات آمونیم کاملا از سطح پوست خارج نمود:

 

H2O + CaCl2 = HCl2 + Ca(OH)2
2H2O + NH3 + CaSO4 = (NH4)2SO4 + Ca(OH)2

 


هیدروکسید کلسیم در سولفات آمونیم به خوبی حل می شود و چون PH در چنین محیطی بین ۷ تا ۸ خواهد بود لذا در این PH هیدروکسید کلسیم انحلال پذیری زیادی دارد و در این شرایط آهک بتدریج ازپوست خارج می شود. برای آهک زدایی بیشتر می توان از اسید هیدروکلریکاستفاده کرد. برای تنظیم PH پوستهایی که با مواد گیاهی دباغی خواهند شد از اسید لاکتیک استفاده میکنند جهت از بین بردن مواد زاید و سولفید سدیم جذب شده پوستها باید باجریان آب حداقل یک ساعت شستشو داده شوند و بعد از اینکه نتیجه کار باشناساگر فنول فتالئین مشخص شد مرحله آنزیم دهی شروع می شود در مرحله آنزیمدهی مواد زاید پوست تجزیه و پوست آماده دباغی می شود. موادی که در اینمرحله از پوست جدا می شوند عبارت اند از: پروتئین های غیر کلاژنی- لایهبیرونی پوست- مو و لکه های موجود بر سطح پوست- فولیکول مو و منفذهای پوستکه باید کاملا از بین بروند برای تهیه چرم مرغوب و نرم، الیاف پروتئینی کهدر برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند در مرحله آنزیم دهی از پوست جدا میشوند.

۷- دردباغی کرومی اسید فرمیک- کربنات سدیم و نمک دیگر مواد شیمیایی هستند کهمورد استفاده قرار می گیرند در فرآیند دباغی با نمک های کروم، این نمک هابا الیاف پوست واکنش می دهد و پایداری بسیار زیادی به الیاف پوستمی بخشدکه آن را در برابر دمای بالا و حمله باکتریها مقاوم می سازد. چرمی که بااین روش ساخته می شود، بسیاری از ویژگه های مطلوب را ندارد، و پس از مرحلههای دباغی مجدد که با کروم یا مواد گیاهی انجام می شود و روغن دهی و رنگآمیزی پوست به چرممطلوب تبدیل می شود.
به طور کلی مواد شیمیایی مصرفی در فرآیند دباغی به سه دسته تقسیم می شوند:
۱) مواد معدنی (نمک های کروم، آلومینیوم و …)
۲) مواد گیاهی (عصاره گیاهانی مانند: بلوط، انار و …)
۳) مواد صنعتی (رزین های فرم آلدئید و….)

۱-تعریف و کاربرد چرم:
چرممادهای است که از دباغی پوست خام حیوانات، عمدتاً گاو تولید می­شود. چرمماده­ای مهم با استفاده­های مختلف می­باشد. استفاده اصلی آن در صنعت کفاشیاست. چرم به همراه چوب پایه بیشتر فن آوری های باستانی را تشکیل می­دادند. صنعت چرم سازی و صنعت خز سازی(fur industry) صنایع جدا از همی هستند که بواسطه اهمیت مواد خامشان از یکدیگر جدا شدهاند. در صنایع چرم سازی ماده خام محصول جانبی صنعت گوشت می­باشد که گوشتداراری ارزش بیشتری از پوست است. در صنعت تولید خزهای حیوانی پوست دارایارزش بیشتری بوده و از این رو گوشت محصول جانبی می­باشد. در پوست آرائی یاپرکردن پوست حیوانات با کاه و …( Taxidermy) نیز از پوست حیوانات استفاده می­شود، اما عموماً سر و قسمتهائی از پشت جهتاین منظوراستفاده می­شوند. البته چرم دارای استفاده های دیگری نیزمی­باشد.
۲-
تولید چرم:
چندینفرایند وجود دارد که با اعمال آنها، پوست حیوانات به ماده ای انعطاف­­پذیرو مستحکم که معمولاً چرم نامیده می­شود تبدیل می­گردد. چرم دباغی شده توسطکرم(Chrome-tanned leather) ،اختراع شده در سال ۱۸۵۸، با استفاده از سولفات کرم و دیگر نمک­های کرمدباغی می­شود. چرم بدست آمده از این روش نه تنها نرم­تر و انعطاف­پذیر تراز چرم دباغی شده به روش گیاهی (Vegetable-tanned leather) می­باشد بلکه رنگ و شکل خود را نیزدر آب شدیداً حفظ می­کنند. نوع کرماستفاده شده در فرآیند را نباید با هگزاولنت کرم (که سرطان زا است) اما هیچقابلیت دباغی ندارد اشتباه گرفت. هگزا ولنت کرم را در چرم­های کرمی بهندرت می­توان یافت اما در صورتیکه چرم اشتباهاً و به­طور غلط تکمیل شودبرای مثال سفیدگری شود وجود این ماده گیج کننده و حیرت آور می­شود. چرم هایدباغی شده گیاهی با استفاده از تانین دباغی می­شوند و عوامل و اجزائ دیگرگیاه، پوست درخت و منابع مشابه نیز وجود دارند. این نوع چرم نرم و رنگ آنقهوه­ای می­باشد، که شید رنگی آن به ترکیب رنگ پوست و مواد شیمیائی استفادهشده بستگی دارد. چرم دباغی­شده گیاهی در آب پایدار نمی­باشد؛ رنگ خود رااز دست می­دهد و اگر در رطوبت باقی­مانده و سپس خشک شود جمع شده، نرمی خودرا از دست داده و سخت­تر می­گردد. در آب گرم، شدیداً جمع شده و حالتلاستیکی به خود گرفته، سخت شده و تدریجاً می­شکند. چرمی که در آب جوشیدهشده قرار می­گیرد (Boiled leather) مثالی از چرمیکه بدلیل فروبردن در آب گرم یا مواد مشابهسخت شده استمی­باشد. شواهد تاریخی نشان می­دهند که این نوع چرم بواسطه وزن سبک و سختیدر زرهو همچنین در صحافی کتابها استفاده می­شده است.
چرم­های آلدئیدی با استفاده از گلوترالدئید(glutaraldehyde) یا اجزائ اکسازولیدین( oxazolidine compounds) دباغی می­شوند. این نوع چرم معمولاً بعنوان چرم سفید و کرم کمرنگتوسطدباغی­ها تولید می­شود. این دسته مهمترین گروه چرم­هائی هستند که در آنهااز کروم استفاده نمی­شوند و اغلب در کفش­های بچه­گانه و روکش صندلیاتومبیلهائی که ترجیح می­دهند از چرمهای غیر کرومی استفاده کنند، دیدهمی­شود. دباغی فرمالدئیدی که نوع دیگری از دباغی آلدئیدی است بواسطه خطرناکبودن برای کارگران و حساسیت خیلی از مردم به فرمالدئید کمتر مورد استفادهقرار می­گیرد. چرم­های دباغی شده با مواد گرفته شده ازمغز حیوانات ( Brain tanned leather) که در این دسته قرار می­گیرند استثنائاً جاذب آب می­باشند. آنها توسطفرایند سخت و پرزحمتی که از معلق شدن در چربی­هائی که از مغز حیوانات گرفتهمی­شود تولید شده­اند. آنها بدلیل نرمی استثنائی و قابلیت شستشو معروفشده­اند. چرم­چامویز (Chamois leather)- چرم بسیار نازکی که از پوست گوسفند و بز و گوزن تولید می­شود- نیز در دستهدباغی­های آلدئیدی قرار گرفته و شبیه گروه قبل، تولید چرم با جذب رطوبتزیاد می­کند. این نوع چرم با استفاده از روغن (بطور سنتی نوعی روغن ماهی)کهبه آسانی جهت تولید آلدئید­های مورد مصرف در دباغی اکسید می­شود، تولیدمی­شوند.
پوستخام از قرار دادن پوست تازه در آهک و سپس کشیدن آن در هنگام خشک کردن بدستمی­آید. این ماده شبیه ماده دباغی شده با زاج، از لحاظ تکنیکی چرم نیستنداما معمولاً با انواع دیگر در یکدسته قرار می­گیرند. پوست خام(Rawhide) خشک تر، و شکننده تر از انواع دیگر چرم است، و استفاده­هائی از قبیل روکشطبل که در آنجا احتیاجی به انعطاف­پذیر بودن زیاد ندارد دارد، دارند؛همچنین در تولید نخهای یراق دوزی و بخیه و یا تغذیه سگ(Dog chews) کاربرد دارند. چرم- معمولاً چرم گیاهی- برای افزایش مقاومت در مقابل آبمی­تواند روغن­زنی شود. این کار روغن طبیعی باقیمانده در خود چرم را تکمیلمی­کند که بدینوسیله می­توان چرم را به دفعات شستشو داد. تعدد روغن زنی بهچرم، با روغن راسو و مواد مشابه محصول را نرم و دوام آن را بطور باورنکردنی زیاد می­کند.

 راستی همونطور که می دونین ایران یکی از برترین تولید کنندگان پوست در جهانمی باشد(۷۰ ملیون راس گوسفند داره) و پوست گوسفند ایرانی یکی از مرغوبترینپوستها بعد از استرالیاست که به علت وجود یک نوع چربی نرم در زیر اون هستاما با این حال به دلیل نا کارآمدی صنایع کار بر روی پوست اون رو به صورتسالامبور یا وت بلو با ارزش افزوده بسیار پائین به کشورهایی مثل ترکیه وپاکستان صادر می کنه
و متاسفانه سیاست دولت در کنترل صادرات این محصولات ضررهای جدی به صنعت چرم کشور وارد می کنه
البته خوشبختانه دولت در چند سال گذشته صادر کنندگان رو وادار به صادراتدرصدی وت بلو نسبت به درصد سالامبور صادره کرده که تا حدودی ارزش بیشتریداره اما اگر همین وت بلو بعد از گذراندن مراحل بیشتری از دباغی به کراستیا دای کراست یا چرم تکمیل شده یا لباس که منتهای عملیات است برسد حدود ۸۰درصد به اون ارزش افزوده شده که علاوه بر ارز آوری بالا موجب اشتغال جواناناین مرز و بوم هم میشه.
نکته ای دیگر که در تحقیقاتم به اون رسیدم اینه که کشورهای اروپایی برایآنکه بگذارند محصولی وارد کشور اونها بشه اول باید از ***** استانداردهایاروپا و کنترل کیفیت های آزمایشگاهی متعددی عبور کنه که متاسفانه به علتنداشتن این تجهیزات و بی خبری صنعتیان از آن به این بازارهای بسیار جذابتوجهی از سوی صنعتگران با تجربه ما نشده و ترکیه و ایتالیا این بازار را درقبضه خودشون گرفتند.
من یک سایت مربوط به انواع تستهایی که روی چرم انجام می شه رو پیدا کردمانواع دستگاههای معرفی شده توسط اون با مدل آزمایشش رو براتون ترجمه کردم ومی گذارم
امید وارم گام کوچکی در ارتقاء صنایع چرمی کشورم ایران باشه.

 انواع روغن طبیعی ویژه چرم سازی
دید کلی

در این مقاله ، با انواع روغن‌های مورد استفاده در این صنعت آشنا می‌شویم.

روغن‌ها و چربیهای حیوانی

پیه گاوی

از پالایش چربی گاو بدست می‌آید. برای این کار چربی حیوان را در آبمی‌جوشانند تا ذوب شود و سپس آنها را از آب جدا می‌کنند. این چربی داراینقطه ذوب۳۵ تا ۳۸ درجه سیلسیوس ، زرد رنگ ، سخت و دارای خاصیت پرکنندگی خوبی است. بهچرمخوب روغن می‌دهد، بدون آن که آن را زیاد نرم و کشدار کند. اگر در موقعاستفاده ، گرم نباشد، نفوذ آن در پوست دشوار است. مصرف اصلی آن در خوراندنچربی‌های مخلوط (مثل مخلوط پیه وروغن ماهی) به چرم است.

وجود روغن ماهی به نفوذ بیشتر و عمیق‌تر پیه در چرم کمک می‌کند. اگر این ماده فاسد شود، در سطح چرم جمع می‌شود و لکه بوجود می‌آورد.
پیه گوسفندی

شبیه پیه گاوی است، اما سخت‌تر و سفیدتر است. نقطه ذوب آن هم ۳۵ تا ۳۸ درجه سیلسیوس است.
اسید استئاریک

این ماده در پیه گاو موجود است. جامدی سخت ، سفید رنگ و یک نوعاسید چرب است و دلیل اصلی شوره زدن چرم می‌باشد.
روغن سُم (neats foot oil)

از جوشاندن سم حیوانهای مختلف (بیشتر سُم گاو ، گوسفند و اسب) در آب بدستمی‌آید. بعد از جمع‌آوری روغن از سطح آب ، به صورت مایعی غلیظ و زرد کم‌رنگبدست می‌آید که در مجاورت هوا اکسید و کبود نمی‌شود. مصرف اصلی این روغنمرغوب ، در ساختن چرم‌های رُخ‌داری است که با نمکهای کروم (III) دباغی شدهباشند. این روغن دارای قدرت نفوذ بسیار خوبی است و در عین حال که چرم راانعطاف‌پذیر می‌کند، از نرم شدن بیش از حد آن نیز جلوگیری می‌کند. در غیراین صورت ، رُخ چرم ، دو پوسته و زرد می‌شود و خط و چروک برمی‌دارد. روغنسم از نوع روغن‌های سیر شده است و می‌توان آن را سولفات‌دار کرد تا در آبحل شود.
روغن ماهی

روغنجگرماهی که از جوشاندن جگر تازه ماهی در آب و جمع کردنروغن‌های جدا شده بدست می‌آید، مایع زرد مایل به قهوه‌ای با بوی تند ماهیاست که نیم سیر شده است و به سادگی سولفات‌دار می‌شود. دارای قدرت نفوذخوبی است ، به سادگی اکسید و رنگ آن کبود می‌شود. پس از سولفات‌دار کردن ،این عیب‌ها کمتر می‌شود. از مخلوط روغن ماهی سولفات‌دار شده و روغن معدنیبرای روغن‌دهی چرم‌های زیره که با مواد گیاهی تهیه شده باشند و چرمهایآستری و رویه استفاده می‌شود.
روغن نهنگ

از چربینهنگبدست می‌آید. نوع مرغوب آن را هیدروژن‌دار کرده، از آنمارگارینتهیه می‌کنند. روغن سر نهنگ بیشتر خواص یکواکسرا دارد و رنگ آن ، زرد مایل به قهوه‌ای است و بوی بد روغن ماهی را ندارد. این روغن را می‌توان سولفات‌دار کرد. نفوذپذیری آن بسیار زیاد است و مصرفآن در ساختن چرم‌های نرم دستکش و لباس است.
موئلون (Moellon)

موئلوننوعی چرم طبیعی است که با اکسید کردن روغن خام کبد ماهیهنگام پوست پیرایی پوست گوسفند و بُز تولید می‌شود. موئلون مصنوعی را ازراه هوادهی تحت کنترل روغن خام کبد ماهی بدست می‌آورند. این نوع روغن در آبحل می‌شود و در برابراسیدهاپایدار نیست.
روغن‌های گیاهی

روغن نارگیل

این روغن گیاهی از فشردن پوستنارگیلبدست می‌آید. خواص آن شبیهروغن پشم است. مصرف آن برای چرم‌های سفید برتری دارد، زیرا در برابر نورتغییر رنگ نمی‌دهد. از محلول روغن نارگیل سولفات‌دار شده در مرحله روغن‌دهیاز آن استفاده می‌شود.
روغن زیتون (Olive oil)

از این روغن در صنعت چرم‌سازی کمتر استفاده می‌شود. مصرف عمده آن در صنایع صابون سازی وصنایع غذاییاست.
روغن گرچک (Cator oil)

این روغن از فشردن دانه‌هایگیاه گرچکبه صورت مایع غلیظ و کم رنگی بدست می‌آید. مخلوط آن ، با روغن پیه گاو راروغن چرممی‌نامند و از آن برای ضد آب کردن چرم‌های پوتین استفاده می‌شود و همچنین به عنوان نرم کننده در پرداخت چرم بکار می‌رود.
روغن بزرک (Linseed oil)

روغنی با خاصیت خشک شوندگی کامل است. برای مثال وقتی که دررنگ سازیاز آن استفاده شود، بعد از مصرف ، در برابر هوا ، اکسید می‌شود و به صورتقشری سخت و چسبناک در می‌آید و به این دلیل ، در روغن‌دهی و خوراک دادن چرماستفاده نمی‌شود.
موم‌ها

موم ها (Waxs) در طبیعت فراوانند و در ترشحات بزاقی بعضی از حشره‌ها مثلزنبور عسلیافت می‌شوند. در حیوانها و گیاهان ، مومها به صورت یک لایه محافظ وجود دارند. مانندروغن نهنگکه به آن ،موم کافورینیز می‌گویند. از نظر شیمیایی ، مومها از استری شدن اسیدهای چرب ده کربنیبه بالا با الکل های یک عاملی که تعداد اتمهای کربنی مولکول آنها نیز از ۱۰بیشتر است، تشکیل شده‌اند.
موم کارنوبا

زرد رنگ و شکننده است و از نخل برزیلی بدست می‌آید. عامل صیقل دهنده و گرانقیمتی برای چرم است و دوام آن را زیاد می‌کند. اثر انگشت و تاخوردگی رویآن باقی نمی‌ماند و رنگ آن در اثر گرد و غبار تیره نمی‌گردد و چرم را نرممی‌کند.
موم زنبور عسل

این موم با ذوب کردن لانه زنبور عسل بدست می‌آید و نقطه ذوب آن بین ۶۰ تا ۶۳ درجه سیلسیوس است. این موم ، گرد و غبار را به خود می‌گیرد و خاصیتچسبندگی زیادی هم دارد.

روغن پشم (لانولین)

این ماده از بقایای شستشوی پوست در مرحله هوازدگی و پشم‌زدایی بدست می‌آید. مواد سازنده آن متفاوت است و از مقداری چربی (گلیسرید) و واکسن‌ها (الکل واسید چرب) ساخته شده است. معروف‌ترین نوع روغن پشم ،لانولیناست. نفوذپذیری آن حتی در چرم‌های مکانیکی مانندچرم تسمه‌ایزیاد است.
موم کاندلیلا

خواص آن شبیهموم کارنوبااست و تنها نقطه ذوب آن پایین‌تر است.
موم پارافین

موم سفیدی است که از آن شمع‌های ارزان قیمت می‌سازند. مخلوط آن با رزین ،ماده اصلی برای ضد آب کردن چرم‌های دباغی شده با نمکهای کروم(III) است. درمرحله پرداخت چرم ، آن را با یک عامل حل کننده و آب مخلوط می‌کنند تا بارنگدانه تولید واکس غیر چسبناک کند.

 

انواع چرم

چرم می تواند بطور عمده به ۲ صورت چرم نیمه نهایی و چرمنهایی مورد استفاده قرار گیرد:
چرم نیمه نهایی شامل پوست گوسفند، بز و چرم دباغی شده است.
پوست این حیوانات پس از مرحله تفکیک رنگرزی می شوند و دارای ۴ نوع درجه بندی هستند:
درجه۱. AB
درجه۲. C
درجه۳. D1
درجه۴. D2

پس از رنگرزی، پوست به ۳درجه تفکیک می شود. ضخامت پوست گاو و گوساله ایرانی از ۰۸/ تا ۵/۱ میلیمتر و بر طبق نیاز مشتری تنظیم می شود.
اندازه پوست گوساله ایرانی بین ۶ تا ۸ پا می باشد و اندازه پوست گاو ایرانی بین ۱۲ تا ۲۴ پا است.

این مرحله به طور عمده شامل موارد زیر می شود:

این چرم که از نوع مرغوبپوست گاو یا گوساله است با اندازه ۳ یا ۴ پا به کشورهای دیگر صادر می شود. این نوع چرم اساساً به منظور تولید کفش خانمها استفاده می شود. ضخامت چرمگاو عبارتست از ۱ الی ۲/۱ میلی متر و اندازه آن عبارتست از ۱۲ تا ۱۶ پا وضخامت چرم بز مورد استفاده در کفش عبارتست از ۸/۰ الی ۱ میلیمتر و اندازهآن عبارتست از ۳ الی ۴ پا.

مراکز تهیه پوست وآسیبهای احتمالی آن:

توسط سازمان گوشت ملی ایران:
اینتشکیلات چندین مرتبه در سال اقدام به ذبح حیوانات در تهران و در سایرشهرها می نماید که در هر زمان هزاران حیوان ذبح می گردند. این چرم ها بهدلیل قصابی شدن حیوانات توسط افراد متخصص در سلاخ خانه و با برنامه ریزیصورت گرفته توسط سازمان از مرغوبیت زیادی برخوردارند. تمامی حیوانات ازلحاظ مبتلا بودن به بیماریهای مهلک به دقت بررسی می شوند. این چرمها باپیشنهاد قیمت فروخته می شوند.
توسط قصابهای در سلاخ خانه:
حیواناتتوسط قصابها در سلاخ خانه ذبح می شوند و پیش از آن توسط یک دام پزشک حاضردر محل سلاخی بررسی می شوند. سپس یک قصاب اقدام به سلاخی حیوانات می نماید وچرم را بدن حیوان ذبح شده جدا می نماید. یک قصاب ممکن است که در روز ۱۵ تا ۲۰ حیوان را ذبح نماید. آنها چرمها را به کسی می فروشند که به جمع آوریچرم می پردازد. مرغوبیت چرمهایی که بدین ترتیب جمع آوری می شوند.کمتر ازشیوه اول است چرا که احتمالاً قصابها در زمینه جداسازی چرم مهارت ندارند وممکن است که به چرم آسیب وارد نمایند. دلیل دیگر این است که زمان زیادیبرای جمع آوری چرم جهت فروش به یک دلال لازم است.
توسط افراد غیرمتخصص در روستاها:
مرغوبیتاین نوع چرم به دلیل ذبح سنتی بسیار پایین است. همچنین شرایط نامناسب درنگهداری مواد خام طی مرحله انبارش و ارائه به یک دلال احتمال آسیب به چرمهارا افزایش می دهد.
آسیب در مراکز کشاورزی:
دامهایضعیف که در کارهای کشاورزی استفاده می شوند می توانند موجب آسیبهایی درپوست آنها شوند. عوامل چون سوء تغذیه، بیماری،کودهای چسبیده به بدن، داغخوردگی، سیخ زدگی، بریدگی خراش و ساییدگی کیفیت پوست راکاهش می دهد و ارزشآنها را کم می کند. این نهایت در خرید و فروش از ارزش آنهامیکاهد.
آسیبهای پوست در زمان کشتار دام:
یکروش از کشتار حیوان بلند کردن لاشه با پاهای عقبی و بیرون آمدن خون ازبریدگی گلو می باشد. این روش رنگ گوشت و پوست را بهبود می بخشد و ترکیباتیکه موجب افزایش فساد پوست می گردد را جدامی کند.
بریدگی در پوست به دلیل تسهیل در جدا کردن لاشه از پوست و حفظ کردن شکل پوست، با دقت انجاممی شود.
پوستاز طریق کشش مکانیکی و یا به صورت دستی از لاشه جدا می شود. کشش زیاد درحیوانات کوچک موجب آسیب دیدگی در پوست می شود. روش کندن دستی به بریدگیافقی بزرگی جهت جدا کردن گوشت و چربی از پوست نیاز دارد. آسیب های ناشی ازپوست کندن شامل بریدگی های عمقی و گذاشتن اثر انگشت در قسمت گوشتی و ایجادسوراخ در پوست می باشد.
عمق این بریدگی ها بر ضخامت تاثیر می گذارد و می تواند در کیفیت چرم نهایی و ارزش آن تعیین کننده باشد.
آسیب های پوست در زمان حمل نقل :
درپوست صدمه هایی از جمله خراشیدگی، کبودی بر اثر شرایط نامناسب حمل و نقلبه کشتارگاه به وجودمی آید. همچنین لکه های بی رنگ و پررنگ چرم براثربخش افزایش سطح خون در پوست در زمان قبل از کشتار می باشد که این نشانمی دهد نباید قبل از کشتار فشار روحی به حیوان وارد شود


خاصیت اصلی چرم گوسفنددر نرمی آن است و به همین دلیل هم در تولید لباس مورد استفاده قرارمی گیرد. مصرف کنندگان چرم نهایی گوسفند ایرانی نیز به همین نوع علاقمندند. میانگیننمونه محصولات با چرم طبیعی فرشهای چرمی

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:نمونه محصولات با چرم طبیعی فرشهای چرمی , توسط نیما ذاکری سعید |

 

 
 
 
 
 
 
 
 

20111125058c 150x150 فرش چرمی

 

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
فقط مخصوص مشتریان

از مدیران محترم خواهشمندیم این موضوع را به اطلاع هنرمندان نیز برسانند

با تشکر

فروشگاه  صنایع دستی میدان ولی عصر برای هنرمندان صنایع دستی نبود به اطلاع کلیه هنردوستان به عنوان یک هنرمند میرسانم که فقط نام سازمان صنایع دستی را یدک میکشید و محصولات نگیم پارتی بازی شده بلکه هنرمندان دوستانشان ... در این مکان به فروش میرسید حال جواب .................

البته منظور من فقط فروشگاه میدان ولی عصر بود که تا چند سال قبل به هنرمندان اجاره داده میشد و از دو شال قبل به این طرف در دست ............... چه کسانی بود .

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:فروشگاه صنایع دستی از میدان ولیعصر جمع‌شد, توسط نیما ذاکری سعید |


 با صدور دستور قضایی و اجرای حکم توسط ستاد فرمان حضرت امام (ره) فروشگاه صنایع دستی واقع در میدان ولیعصر پس از تخلیه ساختمان قبلی معاونت صنایع دستی تخلیه شد. گفتنی است این فروشگاه تاکنون با پیگیری‌های اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور مشغول به‌فعالیت و ارایه محصولات صنایع دستی کشور و محلی شناخته شده از گذشته برای شهروندانعلاقمند به آثار صنایع‌دستی بود.

 
با این حال ستاد فرمان امام (ره) با اینکه حکم تخلیه فروشگاه صنایع دستی را داشت چندین بار به سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد خرید این مرکز شناخته شده صنایع دستی را داده بود. اما کوتاهی سازمان میراث فرهنگی سبب جمع شدن این فروشگاه شد.
 
با توجه به خداحافظی "محمد حسن صالحی مرام"، معاون صنایع دستی اسبق سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری پس از معارفه "محمد شریف ملک زاده" به عنوان معاون رییس جمهور ورییس این سازمان، شاید این اتفاق از نخستین مسایلی باشد که صنایع دستی کشور با توجه به عدم حضور معاون صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای هنرهای سنتی و صنایع دستی را تهدید می‌کند.
 
چندی پیش هم سید "حسن موسوی معاون" رییس جمهور و رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری نیز وعده‌ای مبنی بر رشد 300 درصدی صادرات صنایع دستی را به فعالان و صادر کنندگان این عرصه داد که گویا محمد شریف ملک زاده اعتقاد چندانی به این تصمیم ندارد و تعلل چندین روزه در انتصاب معاون صنایع دستی جدید گویای این موضوع است.
 
گفتنی است بصورت میانگین پس از "حسین هاتفی فارمد" و "تهمینه دانیالی"، هر 4 ماه یک بار معاون صنایع‌دستی این سازمان تغییر یافته و این معاونت در انتظار چهارمین معاون پس ازتهمینه دانیالی به سر می برد.

با توجه به نداشتن مدیر -سازمان صنایع دستی کشور -جشنواره بسته بندی که قرار بود در روز های قبل صورت گیرد تا اطلاع ثانوی برگزار نمیگردد .

صفحه قبل 1 ... 35 36 37 38 39 ... 42 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.