فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima


 
 
 
 
 
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از راه‌اندازى نمايشگاه‌هاى فصلى و دائمى صنايع دستى در سطح استانى و ملى خبر داد.

دکتر «محمد شريف ملک زاده» با اشاره به برنامه‌هاي اين سازمان براي حمايت و توسعه صنايع دستي اظهار داشت: يکي از طرح‌هاي اصلي و اساسي در دستور کار، ايجاد نمايشگاه‌هاي فصلي و دائمي در حوزه صنايع دستي کشور در دو سطح استاني و ملي است.

وي با بيان اين مطلب افزود: ما به دنبال ايجاد و راه اندازي نمايشگاه‌هاي ثابت و دائمي در بخش صنايع دستي به منظور حمايت از اين هنر و صنعت هستيم و طراحي خوبي نيز در اين حوزه صورت گرفته است.

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اضافه کرد: در دهه مبارک فجر نيز برنامه بسيار خوبي در قالب جشنواره در حوزه هنرهاي سنتي و صنايع دستي خواهيم داشت تا مردم از نزديک با ظرفيت‌هاي صنايع دستي آشنا شوند.

چرم هر هفته و یا بهتر بگویم هر روز گرانتر از دیروز شعاری که در این روزها شاهدیم

چرم گاوی میلینگ پایی(فوت) 3500 تومان بود و حال به 5500الی 7500 تومان رسیده

چسب صنعتی 15هزارتومانی شده است 30 هزار تومان

چرم بزی که تا چند ماه قبل 2500تا 3500 تومان هر پا (فوت) بود به 5000تومان رسیده البته این قیمت برای کسانی که با چرم متوسط کار میکنند 

و اما اشبالتی که 1800 تا 2500 تومان بود که برای داخل کیف اداری و پاسپورتی و کیفهای دستدوز استفاده میشد به قیمت 3500 الی 5500 تومان رسیده

و اما نخی که 7500 تومان به 15000 تغییر پیدا کرده 

و

پارچه متری 1700 تومان به 2500الی 2800 تومان تغییر پیدا کرده

طلق که متری 1800 تا 2200 بود به 3500 تغییر پیدا کرده

حال با این رویکرد منتظریم تا تولید زنده بماند و بیکاری نداشته باشیم


راستی قیمت کبریت در هر مغازه چهقدر است ؟

میگویند برای تحقق رشد صادرات 300 درصدی محصولات هنرمندان را به چین برده اند ، جالب است چین که معروف به کپی برداری و دزدی طرح واثر در دنیا معروف است حال میخاهد هنر ایرانیان را دیده و خریداری کند ؟ عقل چه می گوید ؟ منطق چه می گوید ؟ جناب آقای خوشابی عزیز هر مدیری که از چین آمده با خرید یک اثر هنر ایران و ایرانی را نابود کرده دوست عزیز یا بر هنرمندان و کارهایشان واقف نیستید یا هدف دیگری را دنبال میکنید دوست عزیز ! تندیس سرباز هخامنشی ما متاسفانه الان در چین تولید ، و به ایران آورده شده و بفروش میرسد دوست عزیز این از تاریخ ما که چین مجسمه هایش را دزدید ، دوست عزیز یاد دارید نقاشی های قاجار و شاه صفوی را در روی فانوس و شمعدانی های قدیم یاد دارید که هنرمندان ما با چه زیبایی درست میکردند حال چه شد ؟ این اثر را چین میزند و به ایران میفرستد دوست عزیز بازارهای روز دنیا را رها کردید و به دنبال نابود کردن هنر ایرانی شدید ؟
این کار شما به هیچ عنوان در راستای صادرات 300 درصدی نیست و این کار شما متاسفانه نابودی 1000 درصدی تولید هنرمندان داخل است آن هم در سال حمایت از تولید ملی
متاسفم برای کسانی که برای هنرمندان ما تصمیم گیری میکنند .

اتحادیه سراسری صنایع‌دستی کشور برای افزایش شبکه فروش و تحقق رشد 300 درصدی صادرات صنایع‌دستی ایران ،در چین حضور پیدا کرد.

 
«مصطفی خوشابی» مدیر روابط عمومی و بین الملل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور از حضور پرقدرت و گسترده این اتحادیه در کشور چین خبر داد.
 
وی افزود: هدف گذاری از حضور گسترده با توجه به بازار شناسی و سابقه نمایشگاه سال گذشته در چین رخ می دهد و از ابتدای سال 91 تاکنون و پس از این سیاست اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور برای حضور در نمایشگاه های خارجی، به منظور ایجاد پایگاه های دائمی فروش آثار هنرهای سنتی و صنایع دستی در کشورهای هدف بوده و صرف حضور در نمایشگاه موقت و متحمل شدن هزینه های بالا مد نظر این اتحادیه نیست.
 
خوشابی گفت: در برنامه‌ریزی‌های ماه‌های پایانی سال 3 نمایشگاه در شهرهای مختلف چین در دستور کار است که اولین نمایشگاه در شهر سی چوآن از تاریخ 4 تا 11 بهمن ماه (23-30 Jan)، دومین نمایشگاه در شهر پکن به مناسبت سال نو چینی از تاریخ 13 بهمن تا 6 اسفند ماه (1-24 Feb) و سومین نمایشگاه در شهر شانگهای از تاریخ 11 تا 15 اسفند ماه (1-5 Mar) است که در شهر پکن به جهت کسب رتبه بالا در بازارشناسی کارشناسان صادرات و فروش این اتحادیه فضایی به منظور ایجاد فروشگاه دائمی شناسایی و افتتاح می‌شود.
مدیر روابط عمومی و بین الملل اتحادیه سراسری صنایع دستی گفت: تمامی محصولات ارائه شده در بسته بندی‌های استاندارد صادراتی و بسته بندی محصولات با درج اطلاعات وشناسنامه کالا در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

 

هنرمندان صنایع دستی ساخت ماکتهای داخل موزه زیست فناوری و دیواره های موزه را برعهده گرفتند که این نشان از آن دارد که هنر را در همه جا میتوان استفاده و در آمدزایی کرد نمایشگاه زیست فناوری از 26 الی 30 دی در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران دایر میباشد ،براستی صنایع دستی را میتوان در هر زمینه ای استفاده و بکار برد مانند کسانی که کارهای چوبی انجام میدهند را میتوان در نمایشگاههای مختلف برای طراحی و ساخت غرفه استفاده کرد که این امر متاسفانه تا بحال در ذهن هیچ مدیری نبوده چون هرمدیری فقط به فکر رزومه کاری خود و پلکان ساختن زیر دستان خود میباشد ولی ما هنرمندان به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد کسی ما را بازیچه دست خود قرار دهد و پلیکانی سازد از ما برای پله های بالاتر از اینرو این فقط هنرمندان و هنر دوستان هستند که میتوانند برای کار خود دلسوزی کنند از اینرو من و تنی چند دیگر از هنرمندان در صدد آنیم که برای تمام هنرمندان زمینه کار و حضور در تمام مکانها با طرح و برنامه ایجاد کنیم و منبع درآمد ثابتی را برای آنها بسازیم .

 

 

به امید روزی که هنرمندان و ایرانیان به جایگاه واقعی خود دست یابند .

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 21 دی 1391برچسب:کنایه ای به خراب کردن آثار تاریخی , توسط نیما ذاکری سعید |

پارک بانوان مصون از بلندمرتبه سازی، آثار تاریخی چطور؟

این بار صحبت از ساخت و ساز کنار عرصه و حریم آثار تاریخی نیست. بلندمرتبه سازی کنار پارک بانوان ممنوع است. حالا کسی جرات دارد، این دستور را بشکند. مسئله خواستن و توانستن است. اتفاقی که در مورد بناهای تاریخی کمتر می‌افتد.

سازمان میراث‌فرهنگی در پاسخ به خبر " باستان‌شنان به برکناری مدیر پژوهشکده باستان‌شناسی اعتراض کردند" اعلام کرده عباس مقدم به دلیل بیماری استعفا داده که مورد موافقت پریسا محمدی رئیس پژوهشگاه قرار گرفته است.

 
متن استعفانامه عباس مقدم به رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی به این شرح است؛
 
به آگاهی عالی می‌رساند اینجانب به دلیل مشکلات عدیده جسمی و روحی تقاضای کناره‌گیری از سرپرستی پژوهشکده باستان‌شناسی دارم. از شما به‌خاطر عنایت همیشگی به پژوهشکده باستان‌شناسی سپاسگزارم و برای آینده باستان‌شناسی ایران بهترین آرزوها را دارم.
به سرای سپنج مهمان را
دل نهادن همیشگی نه رواست
زیرخاک اندرونت باید خفت
گرچه اکنونت خواب بر دیباست
(رودکی)

 چندی پیش رئیس پژوهشکده باستان شناسی چهارماه نیامده رفت. این درحالی است که پس از مدت‌ها کسی بر مسند ریاست این پژوهشکده نشسته بود که همگان او را تائید می کردند.
 
 در پی برکناری ناگهانی رئیس پژوهشکده باستان شناسی، سه نسل باستان شناسی ایران در اعتراض به این اقدام بیانیه ای منتشر کردند که به این شرح است:
 
بیانیه جمعی از پیشکسوتان، اساتید دانشگاه و کارشناسان باستان­شناسی کشور در خصوص تحولات در مدیریتِ پژوهشکده باستان­شناسی
همگان نیک آگاهند که پس از سالیانی بی­سامانی در باستان­شناسی کشور، در پی انتصابات شایسته در پژوهشگاه و پژوهشکده­ی باستان شناسی، اوضاع به سمت و سویی مقبول و امیدوار کننده میل کرده است که گواه صادق آن برگزاری موفقیت آمیز یازدهمین گردهمایی سالانه باستان­شناسی ایران پس از چندین سال وقفه بوده است. بی­شک رخدادهای میمون چند صباح گذشته و تزریق جان دوباره به کالبد نیمه جانِ بدنه باستان­شناسی ایران در انگیزش نگارش این سطور نقشی اساسی بازی کرده­اند. بازگشت دوباره پژوهشکده باستان­شناسی به تهران به همت ریاست محترم سابق سازمان میراث فرهنگی و انتصاب یکی از باستان­شناسان اصلح به ریاست پژوهشکده باستان­شناسی چنان شوری در میان باستان­شناسان از پیر و جوان ایجاد کرد که دیرزمانی در این جامعه ستم دیده مشاهده نشده بود.
 
شایان ذکر است که ریاست محترم پژوهشکده باستان­شناسی و مجموعه همکارِ ایشان در مدت کوتاه مدیریتی خود رویکردی علمی‌را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دادند که از جمله آنها می­توان به نگاه تخصص گرایانه در انجام فعالیتهای میدانی، در اولویت قراردادن طرحها و برنامه­های پرسش محورِ باستان­شناسی، حذف نگاه­های غیر تخصصی، تاکید بر شایسته سالاری بر اساس سوابق علمی و عملیاتی و از همه مهمتر شفافیت در کلیه امور اشاره کرد. بی تردید حمایت خانواده باستان­شناسان ایران به خصوص نسل پیشکسوت و همچنین اساتید گروه‌های آموزشی باستان شناسیِ دانشگاههای کشور از اقدامات مثبت رخ داده در چند صباح گذشته، در کنار درایت و تدبیر مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی کشور، نشانه تأیید چنین عملکرد مدبرانه است.
 
جای بسی تأمل است که چرا درست زمانی که امید به حیاتی دوباره بر پیکره محتضر باستان­شناسی ایران دمیده می‌شود، خبر برکناری آقای دکتر عباس مقدم (ریاست محترم پژوهشکده باستان­شناسی) در محافل باستان­شناسی به گوش می­رشد؟ بی تردید مدیریت پژوهشکده­ی باستان­شناسی در زمره حساس­ترین حوزه­های میراث فرهنگی و نیازمند تعهد، تخصص و درایتی خاص است. آقای دکتر عباس مقدم در بازه زمانی کوتاه مدیریتی خود توانستند به هر سه وعده تهیه نقشه باستان­شناسی کشور، برگزاری یازدهمین گردهمایی سالانه و انتشار گزارشات باستان­شناسی و کُتُبی که چندین سال در انتظار چاپ به سر می‌بردند، جامعه عمل بپوشاند که خود موفقیتی اگر نگوییم بی نظیر که کم نظیر بوده­است. از همه مهمتر، ایشان به لحاظ وجاهت اخلاقی و علمی از مقبولیتی منحصر به فرد در جامعه باستان­شناسی کشور برخوردار بوده که مهمترین گواه آن حضور پرشور و چشمگیر باستان­شناسان از سه نسل در همایش اخیر است.
 
با کسب توفیقات برشمرده از سوی آقای دکتر مقدم و همکارانشان در پژوهشکده، انتظار منطقی خانواده باستان شناسی کشور از مقامات عالی سازمان تبدیل حکم سرپرستی ایشان به ریاست بود تا با برخورداری از جایگاه استوار مدیریتی، ساز و کارهای لازم را برای تدوین برنامه­های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت فراهم سازند. از این روست که شنیدن زمزمه­های تلخ برکناری ایشان، اقدامات ارزشمند و رویکردهای مثبت چند ماه گذشته در پژوهشکده را به سرابی زودگذر بدل و کام باستان شناسان کشور را دگرباره تلخ نمود. ناگفته پیداست که تغییرات پی­در­پی مدیریتی در تشکیلات باستان شناسی حاصلی جز دلسردی همکاران و دیگر علاقمندان میراث فرهنگی نخواهد داشت. حال آن که ثبات مدیریتی می‌تواند موجبات قوام و دوام سیاستهای علمی‌و فرهنگی پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه را فراهم سازد.
 
در پایان، امضاء کنندگان این بیانیه ضمن آرزوی توفیقات روز افزون  برای باستان­شناسی و فرهنگ این کهن دیار، حمایت قاطع خود را از اقدامات مثبت پژوهشکده باستان­شناسی در دوران کوتاه مدیریت آقای دکتر عباس مقدم اعلام داشته و انتظار دارند تا زمینه­های بازگشت مجدد ایشان به پژوهشکده فراهم گردد. بدیهی است در غیر این صورت به سان سنوات گذشته شکاف پدید آمده مابین خانواده باستان­شناسی و سازمان میراث فرهنگی کشور عمیق­تر خواهد شد.
 
اسامی امضاء کنندگان:
یوسف مجیدزاده (دانشگاه تهران)، میرعابدین کابلی (پژوهشکده باستان شناسی)، سید محمود موسوی (پژوهشکده باستان شناسی)، صادق ملک شهمیرزادی (دانشگاه تهران)، مهدی رهبر (پژوهشکده باستان شناسی)، حکمت الله ملاصالحی (دانشگاه تهران)، ناصر چگینی(پژوهشکده باستان شناسی)، علیرضا هژبری نوبری (دانشگاه تربیت مدرس)، سید مهدی موسوی (دانشگاه تربیت مدرس-رئیس انجمن علمی باستان شناسی ایران)، محمدرضا خلعتبری (پژوهشکده باستان شناسی)، خسرو پوربخشنده (پژوهشکده باستان شناسی)، حسن رضوانی (پژوهشکده باستان شناسی)، آرمان شیشه گر (پژوهشکده باستان شناسی)، سید رسول موسوی حاجی (دانشگاه مازندران)، حسن فاضلی نشلی (دانشگاه تهران)، رحمت عباس نژاد (دانشگاه مازندران)، حمیده چوبک (پژوهشکده باستان شناسی)، محمدرضا چیت ساز (عضو هیئت مدیره انجمن علمی باستان شناسی ایران)، کوروش روستایی (پژوهشکده باستان شناسی)، مهرداد ملکزاده (پژوهشکده باستان شناسی- عضو هیئت مدیره انجمن علمی باستان شناسی ایران)، سیامک سرلک (پژوهشکده باستان شناسی)، حامد وحدتی نسب (دانشگاه تربیت مدرس-نایب رئیس انجمن علمی باستان شناسی ایران)، علی موسوی (دانشگاه برکلی)، حمیدرضا ولی پور (دانشگاه شهید بهشتی- عضو هیئت مدیره انجمن علمی باستان شناسی ایران)، جبرائیل نوکنده (سازمان میراث فرهنگی، گلستان)، روح الله یوسفی (دانشگاه آزاد پیشوا)، علیرضا سرداری زارچی (دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول)، اسماعیل اسماعیلی جلودار (دانشگاه تهران)، علیرضا خسروزاده (دانشگاه شهرکرد)، محمد حسین رضایی (دانشگاه نیشابور)، حسن‌هاشمی زرج آباد (دانشگاه بیرجند)، حجت دارابی (دانشگاه رازی کرمانشاه)، اردشیر جوانمردزاده (دانشگاه رازی کرمانشاه)، کتایون پلاسعیدی (دانشگاه آزاد پیشوا)، محمد قمری (موسسه آموزشی مارلیک)


معاون صنايع دستي استان تهران خبر داد
 
استان: تهران
 
 
معاون صنايع دستي استان تهران از برگزاري همايش فرصت‌هاي سرمايه گذاري صنايع دستي خبر داد.

  «مهرداد احمد امير آقايي» معاون صنايع دستي استان تهران افزود: به منظور جذب سرمايه و سرمايه‌گذاري بيشتر در اين صنعت اقدامات خوبي انجام شده است.

وي ادامه داد: معاونت صنايع دستي استان تهران در نظر دارد به منظور انجام وظايف حاکميتي خود با هدف جذب توليد کنندگان، هنرمندان و سرمايه‌گذاران همايشي تحت عنوان فرصت‌هاي سرمايه گذاري در صنايع دستي برگزار کند.

وي در ادامه افزود : انتظار مي‌رود با برگزاري اين همايش و نشست‌ها زمينه براي حضور سرمايه گذاران در اين صنعت فراهم شود و شاهد رشد چشمگير صنايع دستي و هنرهاي سنتي در آينده نزديک باشيم.


 
برگزاري نمايشگاه قلاب‌بافي و پته‌دوزي در خانه صنايع دستي کرمان
استان: كرمان
 
 
نمايشگاه قلاب‌بافي و پته‌دوزي تا تاريخ 22 دي ماه جاري در محل خانه صنايع دستي کرمان داير خواهد بود.

«علي زاهديان» سرپرست معاونت صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کرمان با اعلام خبر فوق گفت: نمايشگاه قلاب‌بافي و پته‌دوزي از سوي هنرمندان و هنرجويان مجتمع صنايع دستي طلايه‌داران هنر برگزار شده است.

وي با اشاره به اين که پته‌دوزي يکي از انواع زيباي رودوزي ايراني است، افزود:هنر پته‌دوزي از برجسته‌ترين هنرهاي زنان کرماني است که به عنوان سوغات بسيار مورد توجه گردشگران و مسافران است.

زاهديان اظهار داشت: هدف از برگزاري نمايشگاه‌هاي صنايع دستي شناساندن هرچه بيشتر اين هنر اصيل کرماني است.

وي تصريح کرد: معاونت صنايع دستي با هدف معرفي فعاليت‌هاي هنري هنرمندان کرماني، خانه صنايع دستي را به صورت رايگان در اختيار آنها قرار مي‌دهد.

سرپرست معاونت صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري استان کرمان در پايان خاطرنشان کرد: ساعات بازديد از نمايشگاه 9 الي12 و 16 الي19است.

گفتني است، خانه صنايع دستي در خيابان شريعتي - نبش سه راه 24 آذر واقع شده است.


 
 
 
 
 
کتاب «مديريت بازاريابي صنايع دستي و هنرهاي سنتي» به همت «نبي اميدي» مدرس دانشگاه در رشته بازاريابي و توسط دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي کشور به چاپ رسيد.

 نويسنده اين کتاب داراي فوق ليسانس بازاريابي بين‌الملل و داراي 2 ليسانس مديريت صنعتي و مديريت بازرگاني است.

در اين نوشتار تلاش شده است ضمن ارائه مفاهيم نوين بازاريابي، شرايط و وضعيت صنايع دستي کشور با استفاده از مدل‌هاي استاندارد شده در حوزه بازاريابي بررسي و ضمن بيان چالش‌هاي پيشرو راهکارهايي براي برون رفت نيز تشريح شود.

در پايان هر بخش که به بررسي حوزه‌هاي مختلف بازاريابي پرداخته است، بلافاصله وضعيت صنايع دستي کشور نيز مطرح شده است.

فصل اول کتاب به کليات بازاريابي صنايع دستي و هنرهاي سنتي و فصل دوم به بررسي تفصيلي آميخته بازاريابي صنايع دستي اختصاص دارد.

در سومين فصل از اين کتاب نگرش راهبردي صنايع دستي و هنرهاي سنتي مورد بررسي قرار گرفته و در فصل بعد نيز وضعيت صنايع دستي ايران در حوزه بازاريابي بين‌الملل تعيين شده است.

بررسي مسائل منتخب بازاريابي صنايع دستي کشور عنوان پنجمين فصل از اين کتاب است.

از نکات مهمي که در اين نوشتار تلاش شده است تا به آن پرداخته شود، جنبه کاربردي بودن مطالب و ارائه ديدگاهي منسجم، يکپارچه و وسيع براي مديريت راهبردي صنايع دستي کشور است.


 
جلوه‌نمايي اثر حجمي هنرمند معاصر کشور در موزه کتابخانه سلطنتي نياوران
استان: تهران
 
 
اثر حجمي «پرويز تناولي» هنرمند معاصر کشور با عنوان «هيچ» در موزه کتابخانه سلطنتي مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران به نمايش گذاشته‌ شده است.

ب به نقل از روابط عمومي مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران، اثر «هيچ» تناولي که حاصل بيش از چهار دهه تجربه و انديشه اين هنرمند بزرگ است، معروف‌ترين و محبوب‌ترين سري مجسمه در ميان ساخته‌هاي وي است که يک نمونه از آن - که از جنس برنز است- در موزه کتابخانه سلطنتي نياوران جلوه‌نمايي مي‌کند.

«پرويز تناولي» مجسمه‌ساز، نقاش، پژوهشگر، کارشناس فرش‌ها و بافته‌هاي عشايري و مجموعه‌دار ايراني است که سوم فروردين‌ماه 1316در تهران متولد شد.

مجسمه‌هاي تناولي يک فرق عمده با مجسمه‌هاي ديگران دارد؛ مجسمه اساسا به معماري ظاهري‌اش متکي است اما تناولي در مجسمه‌هايش به فضا و شکل دروني مجسمه اهميت مي‌دهد؛ يک فضاي دروني رازآلود که بر شکل بيروني مجسمه تأثير مي‌گذارد.

«هيچ» هاي گوناگوني به وسيله وي ساخته شده که در آغاز به دنبال انديشه‌اي عرفاني و شاعرانه آفريده شدند و به تدريج با جنس‌ها و شکل‌هاي گوناگون دوباره جان يافتند و از سوي موزه‌هاي مهم يا مجموعه‌داران در ايران و جهان خريداري شدند.

نوشته شده در تاريخ شنبه 16 دی 1391برچسب:کتیبه‌ها و دَرِ تاریخی عمارت نواب یزد سرقت شد, توسط نیما ذاکری سعید |

خانه نواب یزد سال‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته و هر روز مخروبه‌تر می‌شود و از آنجاییکه هیچ گونه حفاظتی از آن نمی‌شود، سارقان می‌توانند، بدون هیچ هراسی اقدام به غارت هر تکه از این بنای ارزشمند بکنند.

 
خانه نواب حالا دیگر در ندارد، کتیبه ندارد. دار و ندارش به سرقت رفته است
 
خانه نواب یکی از بناهای ارزشمند شهر بادگیرهای یزد است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن در زمره آثار ملی ایران قرار گرفته است. هرچند این خانه نزدیک خیابان امام علی (ع) در حد فاصل خیابان امام حسین (ع) تا پل قطار قرار دارد و می‌توانست تبدیل به یکی از مراکز فرهنگی و توریستی این شهر شود اما امروز به جای کاربری جدید هر تکه از این بنا به سرقت می‌رود.
 
این خانه می توانست به جای اقامتگاه معتادان مرکزی فرهنگی در یزد شود
«امیر ترقی‌نژاد»، فعال و دوستدار میراث فرهنگی با اعلام خبر این سرقت به CHNگفت: «این عمارت تاریخی که به دنبال بارندگی‌های اخیر در این شهر درآستانه تخریب قرارگرفته، اکنون دچار بحران جدیدی شده و بسیاری از کتیبه‌ها و در تاریخی آن به سرقت رفته است.»
 
اینجا خرابه نیست، این یک اثر ملی است
به گفته او، عمارت به رغم ویژگی‌های منحصر به فرد در معماری سال‌هاست که رنگ و روی مرمت به خود ندیده و روز به روز به تخریب کامل نزدیک‌تر می‌شود.
 
ترقی‌نژاد همچنین در مورد وضعیت نامناسب این بنا گفت: « این عمارت نه تنها مخروبه شده بلکه محلی برای تجمع معتادان نیز شده است.»
اشتباه نکنید، اینجا جایی برای سلاخی نیست. اینجا بنایی است که می توانست در حین خفظ هویت و تاریخش درآمدزا هم شود
 
عمارت تاریخی نواب از آثار تاریخی بجا مانده در دوره پهلوی اول است که محل سکونت یکی از نمایندگان مجلس به همین نام بوده است.
ای کاش این بنا می توانست میزبان توریست های باشد که راهی یزد می شوند و از این مسیر عبور می کنند
 
مصالح به کار رفته در این عمارت را انواع آجر، گِل، گچ، سنگ، چوب، خشت‌خام و ساروج تشکیل می‌دهد و گچبری‌های خاصی که در گوشه و کنار این عمارت به کار برده شده زبانزد معماران و استادان تجسمی در این استان است.
 

نوشته شده در تاريخ جمعه 15 دی 1391برچسب:ایران در انتظار 7 میلیون گردشگر , توسط نیما ذاکری سعید |

 

این نمایشگاه تلاشی است برای آشکار سازی مفاهیم کلامی در عکس و موسیقی که با عکاسی علی رئیس شقاقی و همکاری فرهاد بادپا نوازنده و مدرس موسیقی به تصویر کشیده‌شده است.

 
با دیدن این آثار نگاه مخاطبان به ژرف اندیشی در عالم هنر برده می‌شود؛ نگاه و عمق دید عکاس از زوایای زیبا از پشت ویزوردوربین همه شاهد این عنوان است.
 
ابن نمایشگاه از 15 تا 21 دی ماه از ساعت 16 -21 در نگار خانه خارک واقع در ضلع غربی تالار وحدت خیابان خارک پلاک 14 پذیرای علاقمندان به هنراست
 



سرپرست معاونت صنايع دستي کشور خبر داد
برگزاري نخستين جشنواره صنايع دستي «قشم، مرواريد خليج فارس»، اسفند 91
 
 
 
نخستين جشنواره صنايع دستي «قشم، مرواريد خليج فارس» در نيمه اول اسفند ماه امسال با توجه به موقعيت ويژه و استراتژيک منطقه آزاد قشم برگزار مي‌شود.

سرپرست معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي کشور با اعلام اين خبر افزود: به منظور اجراي سياست‌هاي دولت در اين منطقه نسبت به افزايش رونق اين جزيره به عنوان بازوي نيرومند اقتصادي، برگزاري اين جشنواره در دستور کار معاونت صنايع دستي کشور قرار گرفته است.

«امير اميني» اهداف عاليه سازمان منطقه آزاد قشم در بهره‌برداري کامل و صحيح از مزيت‌هاي نسبي و رقابتي جزيره و رونق گردشگري با تکيه بر جاذبه‌هاي طبيعي و فرهنگي جزيره مذکور به ويژه صنايع دستي منطقه با قدمتي به بلنداي تاريخ را از ديگر دلايل برگزاري اين جشنواره عنوان کرد و گفت: برگزاري مراسم تجليل از صنعتگران دريافت‌کننده نشان اصالت و مرغوبيت يونسکو يکي از محورهاي برگزاري اين جشنواره است.



به گفته وي برگزاري نمايشگاه عکس از آثار دريافت‌کننده نشان مرغوبيت يونسکو، برگزاري نمايشگاهي از بسته‌بندي محصولات صنايع دستي استان‌ها و برگزاري سمينار برند و اهميت و جايگاه آن در صنايع دستي از ديگر محورهاي اين جشنواره به شمار مي‌روند.

اين مقام مسوول با اشاره به اين که در اين جشنواره شاهد نمايش آخرين دستاوردهاي استان‌ها در حوزه بسته‌بندي محصولات صنايع دستي هستيم، گفت: تبيين جايگاه بسته‌بندي در تشخص بخشي، ايجاد هويت، افزايش فروش و صادرات صنايع دستي و همچنين تبيين جايگاه برنامه داوري نشان مرغوبيت در ترويج نوآوري و استانداردهاي دقيق مرغوبيت در صنايع دستي و ... در اين جشنواره در دستور کار قرار دارد.

سرپرست معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي يادآور شد: تقدير از برگزيدگان مراسم داوري نشان مرغوبيت يونسکو، سخنراني رئيس ماهنامه بسته‌بندي و سخنراني در حوزه برند از جمله برنامه‌هاي پيش‌بيني شده براي اين جشنواره است.


 
بررسي نقش هنر در رسيدن به آرامش در فرهنگسراي گلستان
استان: تهران
 
 
کارگاه آموزشي «هنر و آرامش» به منظور بررسي نقش هنر در رسيدن به آرامش به همت فرهنگ‌سراي گلستان در حال برگزاري است.

 در اين کارگاه «مرضيه مبرا» کارشناس ارشد روانشناسي موضوعاتي چون نقش موثر هنر در بهبود ارتباطات افراد در خانواده و جامعه، ارتباط هنر با آرامش، هنر دستاورد آرامش درون و... را مطرح و پيرامون آن مسائلي را بيان مي‌کند.

نخستين جلسه اين کارگاه 10 دي برگزار شده و ساعت 10 روزهاي 17 دي و يکم بهمن ماه، نيز جلسات دوم و سوم اين کارگاه در سالن فدک برگزار مي‌شود.

علاقه‌مندان براي شرکت در اين برنامه مي‌توانند به فرهنگ‎سراي گلستان واقع در نارمک، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان، سالن فدک مراجعه کنند و يا براي کسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 77815173 تماس بگيرند.

 

             

جوابیه سازمان میراث فرهنگی درباره زباله‌دانی شدن بقعه‌ای در یزد

در پی انتشار خبر بقعه تاریخی یزد زباله‌دانی شد، سازمان میراث فرهنگی،‌‌ صنایع‌دستی و گردشگری جوابیه‌ای ارسال کرده که می‌خوانید

در پی انتشار خبر بقعه تاریخی یزد زباله‌دانی شد، سازمان میراث فرهنگی،‌‌ صنایع‌دستی و گردشگری جوابیه‌ای ارسال کرده که می‌خوانید
 
احترما نظر به درج خبر مورخ 4/10/91 با عنوان «بقعه تاریخی یزد زباله‌دانی شد» در آن خبرگزاری، خواهشمند است به منظور اطلاع رسانی دقیق و تنویر افکار عمومی و بویژه روشنگری مخاطبان آن رسانه در خصوص انتشار توضیحات اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد به شرح ذیل اقدام لازم صورت پذیرد:
 
"مجموعه دارالشفاء (معروف به ابودرداء) در مسیر گذر منتهی به بازار یزد قرار گرفته است. این بنا که مربوط به دوره آل مظفر (ایلخانی) یزد است امروزه فقط بخشی از این بنا باقی مانده است.
 
طبق بررسی‌های به‌عمل آمده توسط بخش باستان‌شناسی اکنون نیز به صورت پراکنده در بعضی از خانه‌های پیرامون می‌توان شواهدی از آثار معماری مربوط به این مجموعه را مشاهده کرد. آثار باقی مانده شاخص این بنا در فضای تو در تو است که هر کدام داری محرابی رفیع است که در مقایسه با بناهای هم دوره خود در شهر یزد می توان آنها را با بناهای مدرسه ضیائیه، گنبد هشت، سید رکن الدین و شیخ احمد فهادان مقایسه کرد.
 
با توجه به قرار گرفتن این مجموعه در داخل بافت و متروکه بودن آن و نبود شناخت ساکنین از جایگاه تاریخی آن تبدیل به زباله‌دانی شده بود که بخش باستان‌شناسی پایگاه میراث‌فرهنگی شهر تاریخی یزد در سال 1384 اقدام به ساماندهی این بنا کرد.
 
با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و اهمیت مجموعه یاد شده بخش باستان شناسی اقدام به ساماندهی بقایای باقی مانده از این مجموعه کرد که با بیش از 2 ماه فعالیت در تابستان سال 1384 نزدیک به 15 کامیونت زباله و نخاله ساختمانی که در سالیان گذشته به دلایل مختلف در این محل انباشت شده بود جمع آوری گردید.
 
مجموعه یاد شده بعد از انجام فعالیت ساماندهی مستندنگاری و در همان سال پرونده ثبت آن تهیه و درفهرست آثار ملی کشور در تاریخ 9/11/84 به شماره 13914 ثبت شد.
 
این که در گزارش آن خبرگزاری عنوان شده که "بنا نیست گردشگرای برای بازدید به این محله بیایند" باید گفت در گذشته هیچ گردشگری از این بنا بازدید نمی کرده که اکنون مشکل این باشد. نکته مهم اینجاست که حفاظت از بافت تاریخی که در برگیرنده بنای تاریخی ـ‌ مذهبی است علاوه بر میراث‌فرهنگی، نیازمند حمایت ارگان‌های دیگری نیز هست و شاید جایگاه این اداره کل در مقایسه با وظایف آن‌ها ناچیز باشد، با این وصف تاکنون به وظیفه خود عمل کرده است.
 
حال اگر بنا باشد این اداره کل از منابعی که در اختیار دارد و می بایست صرف مرمت و حفاظت بناهای تاریخی کند، انبوه زباله‌های ریخته شده و جمع‌آوری نشده‌ی بافت تاریخی را جمع‌آوری نماید، در این میان وظیفه سایرین که متولی واقعی موضوع هستند چیست؟

 
سبزميداني خبر داد
تداوم روند ثبت نام هنرمندان صنايع دستي در سامانه مشاغل خانگي
استان: تهران
 
 
سرپرست اداره کل آموزش و حمايت از توليد و بازرگاني داخلي معاونت صنايع دستي و هنرهاي سنتي کشور از هنرمندان خواست براي دريافت تسهيلات مشاغل خانگي در سامانه ستاد ساماندهي مشاغل خانگي ثبت نام کنند.

«کامران سبز ميداني»  با اعلام اين خبر افزود: با توجه به اين که توسعه کسب و کار‌هاي خانگي از مهمترين اهداف برنامه پنج ساله پنجم توسعه در بخش اشتغال است، با تشکيل ستاد ساماندهي مشاغل خانگي از سال 1389 به دستور رياست محترم جمهور امکان بهره‌مندي مشاغل ذيربط از مزايا و حمايت‌هاي اين قانون به وجود آمده است.

وي در ادامه هدف از ارائه اين تسهيلات را شناسايي و توسعه ظرفيت‌هاي کسب و کار خانگي به منظور توسعه فرصت‌هاي شغلي، کاهش هزينه‌هاي توليد و‌ افزايش بهره‌وري سرمايه عنوان کرد و گفت: شاغلان کسب و کار خانگي با دريافت مجوزهاي لازم از دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط مطابق با نوع فعاليت مي‌توانند در سامانه ستاد ساماندهي مشاغل خانگي به آدرس www.mashaghelkhanegi.ir ثبت نام کنند.

وي افزود: تاکنون تسهيلات مشاغل خانگي با همکاري وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به هنرمندان 170 رشته و زير مجموعه صنايع دستي در حوزه‌هاي مستقل و پشتيبان اختصاص يافته است.

سبز ميداني خاطرنشان کرد: معاونت‌هاي صنايع دستي استاني مي‌توانند از طريق حضور در کارگروه اشتغال و سرمايه‌گذاري استان، طبق مصوبات کميسيون کارشناسي مشاغل خانگي از سهميه اعتبارات ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي و علاوه بر آن از اعتبار ساير ارگان‌ها و سازمان‌ها به متقاضيان در اين حوزه استفاده کرده و پرونده متقاضيان را به بانک‌هاي عامل ارسال کنند.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 11 دی 1391برچسب:نمايش 20 تابلو نقاشي‌خط در نگارخانه ماه, توسط نیما ذاکری سعید |


 
نمايش 20 تابلو نقاشي‌خط در نگارخانه ماه
استان: تهران
 
 
20 تابلو از آثار «بهرام حنفي» هنرمند نقاشي-خط در نگارخانه ماه به روي ديوار آويخته مي‌شود.

 موضوع اين آثار بهره‌گيري از رباعيات خيام است، اما مطابق ويژگي آثار نقاشي-خط ترکيبي از فرم،رنگ و فضاست.

اين نمايشگاه 15 دي ماه در گالري ماه افتتاح مي‌شود و تا 26 دي ماه نيز ادامه خواهد داشت.

حنيفي در آثارش به اشعار شعراي ايراني نگاه ويژه‌اي دارد و تلاش مي‌کند با ايده و خلاقيت، پيوندي ميان دنياي هنر و ادبيات بزند.

وي سال گذشته نمايشگاهي با عنوان «مشق ليلي» شامل آثاري با تکنيک اکريليک را در گالري ساربان عرضه کرد که اين عنوان به خاطر تکرار بيتي از منظومه ليلي و مجنون اثر جامي انتخاب شده بود.

بهرام حنفي متولد سال 1345 در مياندوآب، کارشناس صنايع دستي و کارشناس ارشد تربيت مدرس با گرايش پژوهش هنر است.

وي 26 سال سابقه فعاليت هنري حرفه‌اي دارد که حدود 21 سال از اين مدت را به نقاشي-خط پرداخته است.

حنفي پيش از اين در کشورهايي چون امريکا، ايتاليا و امارات نمايشگاه‌هاي موفقي برگزار کرده است.

صفحه قبل 1 ... 34 35 36 37 38 ... 42 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.